مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از الزام بیمارستان‌های كشور به آغاز طراحی‌های مربوط به بیمارستان‌های دوستدار مادر از سال جاری خبر داد

سلامت نیوز : دكتر محمداسماعیل مطلق در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: در حال حاضر در هر استان معمولا یك یا دو بیمارستان انجام زایمان بی‌درد را آغاز كرده‌اند و برخی از بیمارستان‌های خصوصی نیز این روش زایمانی را انجام می‌دهند. زایمان‌های بی‌درد در مراكز درمانی دولتی مطابق تعرفه‌های دولتی انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: به دنبال برنامه‌ریزی صورت گرفته برای كاهش زایمان به روش سزارین، تمام بیمارستان‌های كشور باید در سال 91 طراحی‌های مربوط به بیمارستان‌های دوستدار مادر را آغاز كنند.مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت ترویج زایمان طبیعی در كشور گفت: به این منظور دو اقدام اساسی انجام شده است. پیش از این تنها بر روی ثبت مرگ مادران باردار و بررسی پرونده‌های آنها كار می‌شد تا مشخص شود علت مرگ مادر باردار چه بوده تا با برطرف كردن این علت‌ها، مرگ مادران باردار كاهش یابد.وی در این باره ادامه داد: اما اكنون برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا بیماری‌هایی كه یك مادر باردار در زمان بارداری مبتلا و تا پس از زایمان باقی می‌ماند بررسی شود و به این ترتیب برای كاهش بیماری و مرگ مادران باردار استراتژی‌های لازم طراحی شود.دكتر مطلق بیماری‌هایی نظیر صرع، افسردگی، دیابت و فشارخون را از جمله بیماری‌های دوران بارداری عنوان كرد و گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور كاهش بیماری و مرگ مادران باردار صورت گرفته و برنامه مربوطه در 8 استان كشور از جمله استان‌های كرمان، سیستان و بلوچستان، لرستان، اصفهان، فارس و ... به اجرای آزمایشی گذاشته شده است.وی در پایان افزود: علاوه بر آن، بیمارستان‌های كشور تشویق می‌شوند كه به بیمارستان‌های دوستدار مادر تبدیل شوند. در این زمینه نیز برنامه آن است كه حدود 700 بیمارستان‌ كشور (بخش دولتی و خصوصی) تا پایان برنامه پنجم توسعه لوح دوستدار مادر را دریافت كنند. این برنامه باعث تشویق زایمان‌ به روش فیزیولوژیك و كم درد می‌شود و كاهش زایمان به روش سزارین را به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha