سلامت نیوز: تا زمان تصویب طرح لارو درمانی چه تعداد مبتلایان به زخم بستر، آبسه‌های عفونی پوستی، عفونت استخوان، زخم سوختگی و انواع دیگر زخم‌های مزمن در معرض قطع عضو و مرگ هستند؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز، سالانه هزینه زیادی برای بیماران دیابتی صرف می‌شود و با توجه به اینکه زخم پای دیابتی از جمله شایع‌ترین مشکلات بیماران دیابتی محسوب می‌شود، رسیدگی به مسائل این بیماران و همچنین طرح‌های درمانی مربوطه باید مد نظر قرار گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به لارو درمانی اشاره کرد که در این روش از لارو نوعی مگس استفاده می‌شود که با قرار دادن آن روی انواع زخم‌ها از جمله زخم پای دیابتی، زخم بستر، سوختگی، عفونت استخوان و سایر زخم‌ها بهبودی بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان و با هزینه بسیار کم حاصل می‌شود ودیگر هیچ پای دیابتی به علت زخم استخوان قطع نخواهد شد، علاوه بر این طرح لارو درمانی دارای تاییدیه جهانی FDA است و این در حالی است که در کشور ما این طرح هنوز تاییدیه وزارت بهداشت را نگرفته است.

در بین عوارض ناشی از دیابت، زخم‌های پای دیابتی و آمپوتاسیون ناشی از آن، یکی از عوارض جدی‌ بوده و به عنوان یکی از معضلات بهداشتی و اقتصادی- اجتماعی مطرح می‌باشد. این عارضه، علت عمده ناتوانی بوده و هزینه‌های گزافی برای بیماران دیابتی بدنبال دارد. به طوریکه در حال حاضر هر ۳۰ ثانیه یک نفر در جهان پای خود را در اثر زخم پای دیابتی از دست می‌دهد. آمار ذکر شده نشان دهنده آن است که زخم پای دیابتی به عنوان یک معضل مهم جامعه مطرح است و برای درمان بیماران مبتلا به پای دیابتی باید از یک روش ترکیبی و تیمی متشکل از تخصص‌های مختلف استفاده کرد. همه متخصصان نیز باید در درمان بیماران دیابتی از اصول، تعاریف و متغیرهای یکسانی استفاده نمایند تا ارتباط درمانی تسهیل گردد.
با این حال و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دیابت ۳۰۰هزار سال از عمر مفید مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد که برخورداری از دانش مناسب، اجرای برنامه‌های ملی و منطقه‌ای و اقدامات نوآورانه نقش بسیار مهمی را در کنترل این بیماری بر عهده خواهد داشت.
مبتلایان به دیابت علاوه بر بیماری خود به انواع بیماری‌ها از جمله نارسایی کلیه نیز مبتلا می‌شوند و این ناراحتی‌ها در مبتلایان دو دلیل عمده دارد به طوری که در برخی موارد به دلیل عفونت‌هایی که ناشی از اختلالات قند، چربی و پروتئین می‌باشد کلیه دچار عفونت می‌شود همچنین عوارض عروقی هم بر کلیه اثر می‌گذارد و تنگی عروق باعث نامنظمی در عملکرد کلیه شده و خونریزی را به دنبال دارد.

مشکلات بیماران دیابتی به اینجا ختم نمی‌شود و هنوز بسیاری از بیماران روزانه پای خود را به علت این بیماری از دست می‌دهند و این در حالی است که با استفاده از یک طرح درمانی بسیار ساده و کم هزینه، می‌توان از مشکلات ناشی از بیماری دیابت و همچنین سایر زخم‌ها پیشگیری کرد. علاوه بر این بسیاری از بیماران دیابتی که در معرض قطع پای خود قرار دارند قبل از عمل جراحی مجبور به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک هستند که استفاده بیش از حد این مواد می‌تواند به سیستم گوارشی، کبد و کلیه‌های بیمار آسیب برساند، همچنین بسیاری از بیماران بعد از عمل جراحی به افسردگی مبتلا شده و یا حتی فوت می‌کنند.

لارو درمانی، چشم به راه مجوز وزارت بهداشت
دکتر عباس میراب‌زاده، محقق سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینا نیوز با اشاره به موانع پیش روی طرح لارو درمانی اظهار داشت: «طرح لارو درمانی که تنها در تعدادی از کشور‌ها در حال اجرا است، درکشور ما در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز است.

این محقق لارو درمانی با ذکر این نکته که FDAپشتوانه جهانی این طرح است، ادامه داد: در سال ۲۰۰۴، سازمان غذا و داروی امریکاFDA روش لارو درمانی را تایید کرده است و این طرح برای اجرایی شدن در ایران نیازمند مجوز وزارت بهداشت است و در صورت تایید و تعلق گرفتن بودجه، این طرح بسیار موفق در سطح کشور گسترش خواهد یافت.
میراب‌زاده افزود: اگر مراکز تحقیقاتی از جمله معاونت فناوری ریاست جمهوری طرح را تصویب کنند، آزمایشگاه‌ها نیز تجهیز خواهند شد و لارو درمانی در سطح بسیار بالایی در کشور گسترش می‌یابد و انواع زخم‌های مزمن از جمله زخم پای دیابتی درمان می‌شوند.

این محقق سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پایان خاطر نشان کرد: ایران بیست و یکمین کشوری است که بر روی این روش درمانی کار می‌کند و امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک یک مرکز لارو درمانی مجهز با نظر مساعد مسئولین کشور ساخته شود تا نیازهای درمانی کلیه بیماران مبتلا به زخم مزمن تامین گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha