پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 45087

دانشمندان معتقدند مادران باردار با خوردن روغن ماهی می‌توانند تا حد زیادی مانع ابتلای نوزادانشان به بیماری اگزما شوند

سلامت نیوز :به گزارش سلامت نیوز ، دانشمندان استرالیایی معتقدند اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند با افزایش مقاومت بدن نوزاد در رحم مادر، در ماه‌های اولیه زندگی مانع ابتلایشان به اگزما شود.

در این آزمایش محققان دانشگاه آدلاید با در نظر گرفتن سابقه ابتلای بیش از 700 زن باردار به نیمی از آن‌ها سه بار در روز قرص‌های مکمل امگا 3 دادند و این کار از ماه پنجم بارداری تا پایان دوره انجام شد.در همین زمینه تحقیقاتی درباره میزان تأثیر روغن ماهی بر آسم و تب یونجه در نوزادان در حال انجام است. با این وجود مسئولان بهداشتی استرالیا هشدار دادند مادران باردار باید حداکثر هفته‌ای چهار وعده ماهی بخورند چون جیوه موجود در ماهی می‌تواند برای نوزاد مضر باشد.

روغن ماهی و ارتباط آن با هوش کودکان

مطالعات بر روی 9 هزار مادر و کودک‌هایشان نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده‌اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند. این مطالعات نشان داده‌اند، هماهنگی بین چشم‌ها، دست‌ها و مهارت اجتماعی در این کودکان بهتر بوده است و سرعت عمل بالاتری دارند.محققان می‌افزایند، ضریب هوشی این کودکان 6 مرتبه از حالت عادی کمتر است. به علاوه، این کودکان در فعالیت‌های اجتماعی خود (مانند دوست‌یابی) ناتوان‌تر هستند و با اختلالات رفتاری در بزرگسالی روبه‌رو خواهند بود.محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهی در دوران بارداری عقیده دارند که دریافت مناسب امگا 3 می‌تواند از بروز بیماری فشار خون و سایر مشکلات ناشی از آن در میانسالی بکاهد و به این دلیل است که به مادران باردار توصیه می‌شود حداقل دو بار در هفته از ماهی استفاده کنند

امگا 3، برای همه

اسیدهای چرب امگا 3، که در گوشت ماهی به وفور وجود دارد، سبب افزایش کارایی ذهنی در کودکان و جلوگیری از ابتلای سالمندان به آلزایمر می‌شود.جدیدترین تحقیق دانشمندان نشان می‌دهد، مصرف ماهی همچنین سبب می‌شود، بیماران قلبی، کمتر به حمله دوباره قلبی دچار شوند.همچنین با مصرف مستمر ماهی، مرگ ناگهانی ناشی از نارسایی قلبی و عروقی کاهش می‌یابد. مصرف ماهی کلسترول را کاهش می‌دهد و خطر لخته شدن و رسوب دهی خون را می‌کاهد. در صورتی که افراد امکان مصرف مستمر ماهی را ندارند، توصیه می‌شود از مکمل‌های امگا 3 که برای افراد بیمار قلبی، هزار میلی گرم در روز است، استفاده کنند که عوارض جانبی نیز ندارد.

بچه‌های با وزن طبیعی با روغن ماهی

جالب است بدانید که این روغن در دوران بارداری نه تنها بر ضریب هوشی نوزادان اثر دارد، بلکه دارای فواید دیگری نیز هست. به تازگی مطالعات نشان داده‌اند، مادرانی که در دوران بارداری از این روغن استفاده کرده‌اند به احتمال کمتر کودکانی با وزن کم را به دنیا خواهند آورد. از آنجایی که کمبود وزن در بدو تولد با ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت رابطه مستقیمی دارد، از این رو جلوگیری از بروز این بیماری‌ها در حفظ سلامت کودک حتی در بزرگسالی نیز اهمیت بالایی دارد.به علاوه چون ماهی‌ها سرشار از امگا 3 هستند، داشتن یک بارداری سالم می‌تواند با مصرف این ماده غذایی میسر شود. از این رو دانشمندان ماهی را به عنوان جزء مهمی از رژیم غذایی انسان‌ها خصوصاً در این دوران به حساب می‌آورند.مطالعات بر روی 9 هزار مادر و کودک‌هایشان نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده‌اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند.محققان در رابطه با اثرات مصرف روغن ماهی در دوران بارداری عقیده دارند که دریافت مناسب امگا 3 می‌تواند از بروز بیماری فشار خون و سایر مشکلات ناشی از آن در میانسالی بکاهد و به این دلیل است که به مادران باردار توصیه می‌شود حداقل دو بار در هفته از ماهی استفاده کنند.با وجود تمامی فوایدی که روغن ماهی دارد، نباید آن را بی مورد و بدون حساب و کتاب مصرف کرد. گاهی مصرف زیاد این ماده کمبود ویتامینE را به همراه دارد که افراد را با کم خونی مواجه می‌سازد. گاهی نیز مصرف بی‌رویه این روغن‌ها موجب بروز خونروی شده که بر اثر ضربه، عمل جراحی و یا اعمال دندانپزشکی آشکار می‌شود.پس خودسرانه از روغن ماهی به میزان بالا استفاده نکنید. به علاوه، به یاد داشته باشید که این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر دارای کالری بالایی است که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند انرژی مازادی را به بدن رسانده و موجب چاقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha