سلامت نیوز: محققان استرالیایی با آغاز آزمایشات بر روی پیش‌ ساخت‌های ریزتراشه‌ برای نیرورسانی به چشم مصنوعی، پژوهش‌ها برای بازیابی بینایی با چشم مصنوعی را وارد مرحله جدیدی كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با مثبت بودن آزمایشات در مراحل اولیه آزمایشگاهی و نزدیك شدن به مرحله ارزیابی پیش بالینی، مهندسان برق گروه بینایی موناش (MVG) مراحل آزمایشات بالینی ریزتراشه‌ها را آغاز كرده‌اند.

به گفته محققان، مثبت بودن نتایج نشان‌ داده كه پروژه عرضه كاشت چشم مصنوعی مستقیم در مغز تا سال 2014 برای آزمایش بر روی بیماران قابل اجرا خواهد بود.

دستگاه چشم مصنوعی شامل بخشهایی مانند یك دوربین كوچك بر روی یك عینك كه مانند شبكیه عمل كرده، یك پردازشگر جیبی كه اطلاعات الكترونیكی را از دوربین دریافت و به علائمی تبدل كرده كه مغز را قادر به ساخت یك ساختار بصری می‌كند و كاشتهای قشری چند بخشی در مغز بوده، مانند پورتال برای تحریكهای قشر بصری عمل خواهد كرد.

هدف از ساخت این پروتز بینایی به گفته محققان، ارائه حداقل یك جایگزین برای حیوانات همراه یا عصای سفید است. اگرچه این دستگاه در حالت كنونی مانند یك مكمل در كنار این كمكها عمل كردهT اما دانشمندان بر این باورند كه در آینده و با پیشرفت فناوری می‌توان از آن به عنوان یك جایگزین كامل استفاده كرد.

این ریزتراشه‌ها مستقیما بر روی سطح قشر بینایی فرد در بخش تحتانی مغز نصب می‌شود. طبق برآوردها، هر بیمار از یك شبكه تا 14 كاشی هشت در هشت میلیمتر برخوردار خواهد شد.

هر یك از این كاشی‌ها شامل یك ریزتراشه چهار در چهار میلیمتری با 500 هزار ترانزیستور و 45 الكترود مویی خواهند بود. این كاشی‌ها در زمان عملیاتی، تصاویر سیاه‌ و سفید با وضوح پایین را از یك واحد پردازشگر دیجیتال خارجی متصل به دوربین دریافت خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha