دانشمندان آمریكایی می‌گویند به دلیل شباهت‌های زیادی كه میان صدای پرندگان و گفتار انسان وجود دارد، مطالعه پرندگان می‌تواند به درمان اختلال گفتار و لكنت زبان انسان كمك كند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری یونایتدپرس از هوستون، دانشمندان علوم عصبی آمریكا با استفاده از تصویربرداری‌های "ام.آر.آی" كاربردی تشخیص دادند كه سمت راست مغز مرغ‌های نغمه‌خوان به صدای ترانه‌ها واكنش مشخصی نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از هوستون، محققان در "موسسه عصب‌شناسی متدیست" در هوستون و "كالج پزشكی ویل كورنل" در نیویورك گفت، به دلیل شباهت‌های بسیاری كه میان صدای پرندگان و گفتار انسان وجود دارد، این یافته می‌تواند به درك بهتر علت لكنت زبان انسان و سایر مشكلات گفتاری منجر شود.

دانشمندان با استفاده از تصویربرداری‌های ‪ fMRI‬در بیداری توانستند فعالیت كل مغز پرندگان را در جریان آواز خواندن بررسی كنند. این پرندگان برای آواز خواندن تحریك شده بودند.

دكتر "سانتوش هلكار" كه ریاست این مطالعه را بر عهده داشت گفت:
"می‌دانستیم كه هر دو سمت مغز مرغ‌های نغمه خوان با صدا فعال می‌شوند اما تحقیق ما نشان داد كه سمت راست مغز پرنده‌ها صداها را بهتر تشخیص می‌دهد." وی افزود، اگر بتوانیم آنچه را كه در پرندگان یافته‌ایم به آنچه درباره مغز انسان‌ها می‌دانیم ربط دهیم، می‌توانیم دلایل اختلال‌های گفتاری را بهتر درك كنیم و شاید در بلند مدت درمان‌هایی را برای این بیماران ارایه داد.

این تحقیق در "گزارش آكادمی ملی علوم" منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha