بی‌حس شدن اندام‌ها، کاهش سطح هوشیاری و در ‌‌نهایت مرگ از موارد مهم ناشی از لخته شدن مغز است که معمولا درمان‌های اولیه آن با دارو است

سلامت نیوز : به‌ وجود آمدن لخته در سیستم گردش خون از عوامل عمدهٔ سکته‌های قلبی و مغزی است که افراد بسیاری از به وجود آمدن آن بی‌اطلاع هستند.
بیشتر متخصصان تغذیه تاکید دارند که برای کاهش لخته شدن خون از روغن جامد، روغن نارگیل، چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز، دل، قلوه، مغز، چربی ‌گاو و گوسفند به مقدار خیلی کم مصرف شودو به جای آن از لبنیات کم چرب، ماهی، سبزی و میوهٔ فروان استفاده کنند.

همچنین خوردن صبحانه و عدم حذف آن به‌مقدار قابل توجهی موجب کاهش لخته شدن خون و چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود؛ چرا که میزان بتا ترومبوگلوبولین که نمایانگر فعالیت پلاکت‌ها برای ایجاد لخته است، در افرادی که صبحانه میل نمی‌کنند، ۲/۵ برابر افرادی است که صبحانه خورده‌اند. دکتر علی حق نگهدار، متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با سینانیوز با اشاره به علت لخته شدن خون در مغز بیان کرد: «به علت زخیم شدن جدار عروق مغزی و تجمع پلاکت خون لخته و از جریان خون در مغز جلوگیری می‌کند.» وی ادامه با اشاره به اینکه لخته شدن خون بیشتر در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال به وجود می‌آید خاطر نشان کرد: «فشار خون در زخیم شدن عروق مغزی و لخته شدن خون بسیار تاثیر می‌گذارد همچنین افزایش چربی و قند خون و بیماری‌های عروقی در لخته شدن خون مغز تاثیر گذار است.» به گفته دکتر حق نگهدار، برای پیشگیری از لخته شدن خون تغذیه، کنترل قند خون، فشار و چربی نقش بسیار مهمی دارد. متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: «بی‌حس شدن اندام‌ها، کاهش سطح هوشیاری و در ‌‌نهایت مرگ از موارد مهم ناشی از لخته شدن مغز است که معمولا درمان‌های اولیه با دارو است و به ندرت از جراحی استفاده می‌شود.

منبع : سینا نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha