پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

اگر می‌خواهید ذهن‌تان تا سال‌های آخر عمرتان سالم بماند، نگرانی به خود راه ندهید و شاد باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازهلث‌دی‌نیوز  یافته‌های یک پژوهش جدید حاکی از ان است که افراد  مستعد نگرانی، اضطراب یا افسردگی با احتمال بیشتری دچار "نقصان خفیف شناختی" (MCI) می‌شوند، عارضه‌ای که اغلب پیش‌ساز بیماری ناتوان‌کننده‌تر آلزایمر محسوب می‌شود.

رابرت اس ویلسون سرپرست این تحقیق و عصب - روانشناس در مرکز بیماری آلزایمر راش در شیکاگو گفت: "MCI اکنون به عنوان یک علامت بسیار ابتدایی بیماری آلزایمر شناخته شده است. ما دریافتیم که در میان سالمندان سالم بدون شاهدی از اختلال شناختی در شروع بررسی  وجود استرس مزمن پیش‌بینی‌کننده بروز MCI است."

اما مشکل است این یافته‌ها را به دانشی بدل کرد که به افراد کمکی واقعی  کند.

دکتر سام گندی رئیس شورای علمی و پزشکی انجمن آلزایمر آمریکا می‌گوید: "کمی‌کردن استرس مانند کمی‌کردن فعالیت ذهنی است. استانداردکردن، کمی‌کردن و اندازه‌گرفتن استرس با توجه به تفاوت‌های افراد کاری  بسیاری مشکل است."

اما دکتر گری جی کندی رئیس بخش روانپزشکی سالمندان در مرکز پزشکی مونته‌فیوره در نیویورک معتقد است که دست کم در حال حاضر افراد تخت استرس نباید با نتایج این تحقیق تحت استرس بیشتری قرار گیرند.

او می‌گوید: "پنجاه درصد افرادی که دچار نقصان خفیف شناختی هستند نهایت دچار زوال عقل یا دمانس نمی‌شوند."

ویلسون و همکارانش که فرض کرده بودند استرس ممکن است نقشی در آغاز بیماری آلزایمر داشته باشد.

آنها در یک بررسی 12 ساله بر روی بیش از 1200 نفر که در شروع کار علائمی از نقصان شناختی نداشتند،  این افراد به تستی  در مورد میزان حساسیت خود به استرس و عواطف منفی را پاسخ داده بودند.

در طول زمان 38 درصد این افراد دچار نقصان خفیف  شناختی شده بودند. افرادی که بیش از همه عواطف منفی را تجربه کرده بودند با احتمال بیش از 40 درصد نسبت به افرادی که کمترین حساسیت را به این عواطف را داشتند، دچار نقصان خفیف شناختی شده بودند.

و به این ترتیب استرس روانی مزمن به گفته این پژوهشگران یک عامل خطرساز برای اختلال شناختی خفیف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha