جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 45140

باقلا با نام علمی faba volgaris گیاهی علفی با ساقه شیار دار، گل‌های درشت و سفید یا گلی رنگ، برگ‌های دارای ۲ تا ۶ برگچه درشت و بدون پیچک و میوه‌ای نیام دار و پوشیده از کرک و متورم و ضخیم حاوی ۴ تا ۶ دانه باقلا است

سلامت نیوز : باقلا یکی از حبوبات پرمصرف است که در بیشتر نواحی ایران به ویژه شمال ایران کاشت می‌شود. دانه باقلا مقوی و ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه را می‌توان از غنی‌ترین پروتئین گیاهی دانست.

دانه باقلا در تقویت اعصاب مفید است و اثر نرم کننده و از بین برنده التهاب بدن را دارد. با وجود تمامی فوائد غذایی و درمانی باقلا، همه ساله با آغاز فصل بهار و عرضه باقلا در بازار برخی افراد دچار بیماری بنام فاویسم یا حساسیت به باقلا می‌شوند که گاهی عوارض و عواقب خطرناک و وخیمی را بدنبال دارداین بیماری در افرادی که بطور مادرزادی کمبود آنزیم گلوکز فسفات –هیدروژناز (G۶PD) در گلبولهای قرمز خود دارند و به علت کاهش میزان گلوتاتیون موجب آگلوتیتاسیون و همولیز شدید و ناگهانی گلبولهای قرمز خون می‌شود و باعث بروز وآشکارشدن بیماری می‌شود. وقوع بیماری فصلی است و بالا‌ترین میزان بروز بیماری در نوزادان و کودکان است. به طور کلی زمینه ارثی و خانوادگی در کمبود آنزیم G۶PD نقش دارد. همچنین ممکن است سایر عوامل ژنتیکی افزون بر کمبود آنزیم در بروز بیماری دخالت داشته باشد.
نه‌ تنها باقلا بلکه برخی از دارو‌ها همانند مصرف آسپیرین با دوز بالا، داروهای ضدمالاریا، مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌‌ها، نفتالین، حنا و عوامل عفونی می‌توانند گلبول‌های قرمز را تخریب کنند.
دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه متخصصان داخلی در گفت‌و‌گو سینانیوز با اشاره به نشانه‌های بالینی این بیماری خاطرنشان می‌کند: «تظاهرات بالینی اصلی فاویسم حاد به صورت کم خونی، یرقان یا زردی و کاهش ترشح و دفع ادرار است. کم خونی در اثر لیز شدن گلبول‌های قرمز پس از مصرف یا تماس با باقلا ایجاد می‌شود.»وی توضیح داد: «کم‌خونی، ضعف و بی‌حالی، زردی (بیلی روبین) ‌، رنگ‌پریدگی و دفع ادرار به رنگ چای کدر و پررنگ (به دلیل دفع هموگلوبین از طریق لوله‌های ادراری) ‌ می‌تواند از علائم این بیماری باشد.» وی ادامه داد: «معمولا این بیماری کشنده نیست و گهگاه در سنین ۳۰ الی ۴۰ سالگی تشخیص داده می‌شوند؛ ولی در موارد شدید که بیماری از بدو تولد نشان می‌دهد، می‌تواند منجر به بروز برخی از مشکلات جدی شود این بیماری در بین اطفال شیر خوار که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و مادر آن‌ها باقلا مصرف نموده هم دیده شده است.»

منبع : سینا نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha