سالمندان كه هفت و سه دهم جمعیت كشور را تشكیل می دهند، پنج تا هفت برابر میانسالان، جوانان و كودكان به بیمارستان های تخصصی مراجعه می كنند.

سلامت نیوز: سالمندان كه هفت و سه دهم جمعیت كشور را تشكیل می دهند، پنج تا هفت برابر میانسالان، جوانان و كودكان به بیمارستان های تخصصی مراجعه می كنند.

این را خانم دكتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در همایش بزرگ پیاده روی هفت هزار سالمند كه با شعار سالمندی، ورزش و سلامت معنوی در بوستان ولایت تهران برگزار شد، اعلام كرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی توضیح داد: هفت و سه دهم درصد جمعیت سالمند كشور، 36.5 درصد مراجعه‌كنندگان به بیمارستان‌های تخصصی را تشكیل می‌دهند. یعنی مراجعات سالمندان به بیمارستان ها و مراكز درمانی تخصصی پنج تا هفت برابر بیشتر از سایر مراجعه كنندگان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مرضیه وحید دستجردی افزود: امسال هفته سلامت به نام سالمندی و سلامت و طول عمر بیشتر نامگذاری شده است؛ زیرا سالمندان چشم و چراغ كشورند.

وی گفت: آنهایی كه اكنون به سالمندی رسیده‌اند مطمنا مراقب سلامت جسمی و معنوی خود بوده‌اند و امروز الگویی برای جوانان و نوجوانان هستند. سالمندان نباید فكر كنند كه از رده خارج شده‌اند و اگر كلمه سالمند به كار برده می‌شود، نباید آن را دون شان خود بدانند؛ بلكه باید به آن افتخار كنند.

وی اضافه كرد: پیاده‌روی مثمرثمرترین و ارزان‌ترین ورزش برای سالمندان است. بطوری كه اگر هر كدام از ما روزی نیم‌ ساعت پیاده‌روی كنیم، طی آن ضربان قلب افزایش می‌یابد و تحرك عضلات سبب كاهش بیماری‌های قلبی عروقی شده و سلامت مردم 50 درصد ارتقا می‌یابد.

وزیر بهداشت، تغذیه مناسب را یكی دیگر از راه های حفظ سلامتی در جامعه بخصوص در نزد سالمندان دانست و توضیح داد: استفاده از غذاهایی كه نمك كمتری دارد میزان سكته مغزی و فشار خون را 50 درصد كمتر می‌كند و ما اگر فقط سه گرم نمك روزانه غذا را كم كنیم مطمئناً بار بیماری‌ها را هم كاهش داده‌ایم؛ زیرا جزو كشورهایی هستیم كه بار سكته مغزی و فشار خون در آن بسیار زیاد است.

وی افزود: پرهیز استفاده از غذاهای آماده و فست‌فودها نیز در سیر بیماری‌ها بسیار مؤثر است و استفاده از غذاهای سنتی و طبخ در منزل سلامت را تضمین می‌كند.

وزیر بهداشت گفت: لبنیات، شیر و موادی كه از شیر ساخته می‌شود مانند ماست، كشك و پنیر كلسیم بدن را تامین می‌كند. زیرا كمبود كلسیم در كشور ما از سنین كودكی و جوانی آغاز می‌شود كه در نهایت در سالمندی پوكی استخوان را در پی دارد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: یكی از اختلالاتی كه امروزه سالمندان ما از آن رنج می‌برند كجی ستون فقرات و پوكی استخوان (استئوپروز) است كه آنها را با مشكلات زیادی مواجه كرده تا حدی كه با كوچكترین ضربه و زمین خوردن شكستگی برایشان ایجاد می‌شود.

دستجردی گفت: ما باید نهضت ورزش همگانی را به راه بیندازیم و اگر تغییر شیوه زندگی و پیاده‌روی را مدنظر قرار دهیم سلامت مردم را 75 درصد تضمین كرده ایم. تضمین 25 درصد تامین سلامت به عهده نظام سلامت كشور است.

وی از ایجاد تخصص سالمندی و راه‌اندازی كارشناسی ارشد سالمندشناسی برای توجه بیشتر به سلامت سالمندان خبر داد و افزود:‌ در این میان درمانگاههای تخصصی ویژه سالمندان را راه‌اندازی‌ كرده‌ایم.

وی یادآور شد تا 40 سال آینده جمعیت سالمند كشور از هفت و سه دهم به بیش از 21 درصد خواهد رسید و امیدواریم با برنامه‌هایی كه در پیش داریم خانواده‌های چند نسلی را در كنار هم داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha