یک مقام سازمان بهداشت جهانی در اجلاس کشورهای اسلامی گفت برخی از کشورهای مسلمان برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای پرندگان آماده نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز وزاری بهداشت 57 کشور عضو کنفرانس اسلامی (OIC) از پنج‌شنبه 14 ژوئن (24 خرداد) اجلاس دوروزه‌ای را در پایتخت مالزی آغاز می‌‌‌کنند تا طرح مشترکی را برای مواجهه با همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای پرندگان  و مبارزه با فلج اطفال و مالاریا تدوین کنند.

حسن البشری مقام WHO در آستانه برگزاری این اجلاس به خبرنگاران گفت سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند به دولت‌های عضو در تولید واکسن آنفلوآنزای پرندگان و داروهای ضدویروسی کمک کند.

برخی از کشورها از جمله مالزی برنامه‌های را آغاز کرده‌اند تا در ساختن واکسن به خودکفایی برسند و وابستگی‌شان به کشورهای غربی را قطع کنند.

اما به گفته مقامات WHO نابرابری اقتصادی وسیع میان کشورهای عضو کنفرانس اسلامی که ار کشورهای ثروتمند نفتی مانند عربستان سعودی تا کشورهای فقیر و جنگ‌زده مانند سومالی و افغانستان متفاوت است - ممکن است مانع رسیدن این گروه به هدفشان در مبارزه همگام با آنفلوآنزای پرندگان شود.

سه کشور مهم OIC یعنی اندونزی، مصر و ترکیه از همین اکنون هم در میان کشورهایی هستند که بیشترین صدمات را از این بیماری متحمل شده‌اند.

از میان 190 نفری که در سراسر جهان از اواخر سال 2003 به علت آنفلوآنزای پرندگان فوت کرده‌اند، 79 نفر در اندونزی، 15 نفر در مصر و چهار نفر در ترکیه ساکن بودند.

البشری گفت کشورهای مسلمان با 1.3 میلیارد نفر جمعیت باید آگاهی عمومی و آموزش در مورد آنفلوآنزای پرندگان را ارتقا دهند.

حسن عبدالرحمن، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های وزارت بهداشت مالزی نیز در این اجلاس گفت که احتمال انتقال انسان به انسان آنفلوانزای پرندگان در حال افزایش است. او گفت: "90 درصد احتمال وجود دارد که همه‌گیری جهانی آنفلوآنزا از آسیا شروع شود."
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha