جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۳
کد خبر: 45185
سلامت نیوز: 18 تا 24 فروردین از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته سلامت نامیده شده است.

شعار امسال هفته سلامت، سالمندی و سلامت انتخاب شده است. دکترحسن آقاجانی، دبیر ستاد هفته سلامت در وزارت بهداشت در تشریح برنامه‌های این هفته به همشهری گفت: اگر برای سالمند شدن جامعه برنامه‌ریزی شده باشد فرصت تلقی شده در غیر این‌صورت می‌تواند برای کشورها تهدید باشد.وی افزود:کشوری که میزان جمعیت بالای 65 سالش بین ۷ تا ۱۴ درصد باشد رو به سالمندی است و اگر این آمار بین ۱۴ تا ۲۰ درصد باشد سالمند است و بالا‌تر از این میزان نیز کشور سالخورده تلقی می‌شود بر همین اساس ایران در حال حاضر با 7.3 درصد دارای جمعیت رو به سالمندی است.وی افزود: اگر سلامت جمعیت سالمند مورد توجه قرار نگیرد دچار نقصان زیادی در امر سلامت خواهیم شد.جمعیتی که به سمت سالمندی می‌رود هزینه زیادی دارد. ۱۵ درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی سالمندان هستند که ۸۹ درصد تخت‌های بیمارستانی و سراهای نگهداری را به‌خود اختصاص داده‌اند، همچنین ۶۰درصد از مراقبت‌های پزشکی برای سالمندان است که اینها به‌علت شیوه زندگی نادرست و تغذیه نامناسب صورت گرفته است.

پیاده روی 10 هزار نفری سالمندان

جمعه ۱۸ فروردین روز اول هفته سلامت بود که به نام سلامت سالمندی، ورزش، سلامت معنوی نامگذاری شده است. در این روز با مشارکت شهرداری تهران، برنامه پیاده‌روی 10 هزار نفر سالمند در 2 بوستان ولایت و پردیسان، ارائه سخنرانی دکتر مصداقی‌نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت قبل از خطبه‌های نماز جمعه، عیادت از سالمندان، جانبازان و بیماران، کوهنوردی پزشکان سالمند، چکاپ رایگان برخی از خانواده‌های شهدا و بازدید از سرای سالمندان انجام شد.19 فروردین با عنوان سالمندی، آموزش همگانی نامگذاری شده که برنامه‌های این روز شامل به صدا درآوردن زنگ سلامت در مدارس کشور و برگزاری کلاس‌های آموزش در هزار خانه سلامت شهرداری است.

برنامه‌های شهرداری تهران به‌مناسبت هفته سلامت

دکتر گلمکانی، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران نیز با اشاره به تدارک برنامه‌های گسترده در هفته‌سلامت، تصریح کرد: طبق تعریف اگر بیش از 7 درصد جمعیت جامعه یا شهری را سالمندان تشکیل داده باشند، آن جامعه با پدیده سالمندی روبه‌روست. با توجه به این تعریف و با استناد به اینکه 8 درصد جمعیت تهران را سالمندان، یعنی افراد 60 سال به بالا تشکیل داده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که پایتخت ایران نیز با این پدیده مواجه شده است و به همین دلیل اداره کل سلامت برنامه ویژه‌ای را برای این قشر درنظر گرفته است.

دکتر گلمکانی عنوان کرد: قصد داریم لایحه شهر دوستدار سالمند را در شورای شهر مطرح کنیم؛ لایحه‌ای که در آن بحث مناسب‌سازی‌ برای رفت‌وآمد آسان سالمندان و ایجاد شرایطی ویژه برای آنها تا بتوانند به راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند را آورده‌ایم. بحث مشارکت اجتماعی سالمندان در اداره امور مختلف نیز از دیگر بخش‌هایی است که در این لایحه درنظر گرفته‌ایم؛ اینکه این افراد با حضور پیدا کردن در جامعه دیده شوند.وی افزود:ما در سرای محلات، 10کانون فعال داریم.

یکی از این 10 کانون که بیشترین عضو را دارد، کانون سالمندان ماست که بیش از 75 هزار عضو دارد و کانون فعالی است و ما با محوریت این کانون اجرای برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده‌ایم. مثلا درنظر داریم همایشی را در بوستان ولایت با همکاری وزارت بهداشت برگزار کنیم. مدیرکل اداره سلامت همچنین در پایان توضیحاتش درخصوص برنامه‌های هفته سلامت به برگزاری جشنواره‌هایی با حضور هنرمندان سالمند و برپایی مسابقاتی در این زمینه اشاره داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha