درك چگونگی حفظ تعادل هورمونهای بدن به شیوه طبیعی معمولا كار پیچیده‌ای است اما با رعایت برخی نكات می‌توان تا حد زیادی به این هدف نزدیك شد

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز ، برای اكثر زنان یك راه حل بسیار ساده برای مقابله با بی تعادلی هورمونی و یادگیری چگونگی متعادل نگه داشتن هورمونهای بدن به شیوه طبیعی وجود دارد.

تعادل هورمونی نقش حیاتی هم در حفظ سلامت بدن و هم در بهبود بهداشت روانی و شاد زیستن ایفا می‌كند. از طرف دیگر، عدم تعادل هورمونی می‌تواند به طور چشمگیر تاثیر منفی روی خلق و خو، وزن، ‌انرژی، ظاهر، میزان اضطراب، میل جنسی و باروری داشته باشد.با وجود تمام این تاثیرات منفی عدم تعادل هورمونی نیز مانند بیشتر مشكلات سلامتی و اختلالات با اعمال تغییراتی ساده در الگوی زندگی قابل جبرا ن هستند.علائم بی تعادلی هورمونی اساسا در زمان بلوغ و در زنان پس از وضع حمل، در دوران شیردهی، پیش از یائسگی و پس از یائسگی بروز می‌كنند كه قسمت خوب زندگی یك زن را تحت الشعاع قرار می‌دهند. شایعترین علائم ناخوشایند بی تعادلی و بی نظمی هورمونی شامل افسردگی، افزایش وزن، نوسانات خلقی، كاهش میل جنسی، چرب یا خشك شدن پوست، احساس خستگی، عادت‌های ماهانه نامنظم، ‌مشكلات خواب، علائم آلرژیك، رشد موهای زائد، ولع شیرین خوری، سردرد میگرن، اضطراب و تحریك پذیری، تغییرات دمای بدن، ‌عفونت‌های مجاری ادراری، آكنه و بثورات جلدی و سندرم پیش از قاعدگی هستند.

اگرچه هورمون‌ها به مقدار بسیار اندكی در بدن ترشح می شوند اما این مقدار بسیار كم تاثیر و كارایی فوق العاده زیادی در فعالیت مناسب بخش‌های مهم بدن دارد. در این مقاله فهرستی از مواد خوراكی ارائه شده كه به شما كمك می‌كند از بی نظمی و اختلالات هورمونی رهایی یافته و تعادل هورمونی بدن تان به طور طبیعی فراهم شود. این مواد غذایی عبارتند از:

- خوردنی هایی كه به طور طبیعی حاوی فیبر خوراكی به میزان زیاد هستند مانند سبزیجات، میوه‌ها،‌غلات سبوس دار و لوبیا

- سبزیجات خانواده كلم شامل كلم بروكلی و كلم پیچ

- سبزیجات مغذی دارای برگهای سبز رنگ مانند كاهو و اسفناج

- منابع گیاهی حاوی مقادیر قابل توجه استروژن نظیر دانه‌های سویا،‌ نخود و عدس

- میوه‌های سرشار از فلاوونوئیدها مثل توت‌ها،‌انگور قرمز و مركبات - اسیدهای چرب ضروری مانند روغن زیتون، روغن ماهی امگا -3 غلات سبوس دار و مغزها - مكمل‌های بهداشتی مغزی كه حاوی ب كمپلكس هستند

- مواد خوراكی مثل گوشت مرغ و ماهی ارگانیك در صورت امكان

از سوی دیگر در این مقاله تاكید می‌شود كه از مصرف برخی مواد غذایی كه به طور طبیعی تعادل هورمونی بدن را بر هم می‌زنند تا حد امكان پرهیز شود.

این مواد غذایی عبارتند از:

- چربی‌های حیوانی كه حاوی هورمونهای نامناسب هستند نظیر گوشت قرمز و فرآورده‌های لبنی پرچرب

- مواد حاوی كافئین مانند قهوه،‌ كولا و نوشابه‌های انرژی زا

- كربوهیدراتهای تصفیه شده مثل برنج سفید و آرد سفید و پاستای سفید

- مواد غذایی شیرین و نوشابه‌های الكلی

علاوه بر اینها فعالیت بدنی مداوم و منظم،‌ استفاده از روشهای كنترل و كاهش استرس مانند یوگا و مراقبه و داشتن خواب و استراحت كافی از عوامل مهم دیگری هستند كه به بهبود تعادل هورمونها كمك می‌كنند.

منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha