در یك مطالعه بین المللی معلوم شد زنانی كه چاق‌تر و قدبلندتر هستند ممكن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان باشند

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز ، این یافته حاصل ارزیابی و بررسی 47 مطالعه انجام شده در 14 كشور مختلف است كه بیش از 25 هزار زن مبتلا به سرطان تخمدان و 81 هزار زن سالم در آن حضور داشته‌اند. متخصصان در این ارزیابی‌ها متوجه شدند در ازای هر دو اینچ افزایش قد در زنان احتمال ابتلا به این سرطان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌كند.

درعین حال افزایش شاخص توده بدنی (IBM) كه مقیاسی بر اساس وزن و قد است با افزایش خطر بروز سرطان تخمدان رابطه مستقیم دارد اما این مورد تنها در زنانی دیده می‌شود كه هرگز تحت هورمون درمانی دوران یائسگی قرار نگرفته‌اند. این متخصصان هم چنین دریافتند كه ارتباط بین قد، وزن و سرطان تخمدان حتی پس از در نظر گرفتن سایر فاكتورهای تاثیرگذار در بروز این سرطان، مثل سن، وراثت، مصرف الكل و سیگار و داروهای ضد بارداری و یا سن آغاز عادت ماهانه باز هم باقی می‌ماند.نتایج این مطالعه بزرگ مشاهداتی است كه از سوی گروه همكاری مطالعات همه‌گیرشناسی سرطان تخمدان در دانشگاه آكسفورد انگلیس انجام گرفته در مجله پزشكی plos ارائه شده است.

منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha