شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۶

متخصصان علوم پزشكی در آمریكا پروتئینی را در ارتباط با نارسایی كلیوی شناسایی كرده‌اند كه راه را برای شناخت روشهای جدید درمان این بیماری هموار خواهد ساخت

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز ، این پروتئین نقش حیاتی در فیبروز كلیوی ایفا می‌كند. فیبروز كلیوی نیز حالتی است كه منجر به نارسایی این عضو حیاتی در بدن می‌شود.

متخصصان دانشكده پزشكی مونت سینای در آمریكا در این آزمایشات روی سه مدل از موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به فیبروز كلیوی مطالعه كرده و پروتئین مزبور را شناسایی كردند.موش‌های گروه اول دارای پروتئین‌های ویروسی اچ آی وی متصل به ژنوم شان بودند. به موش‌های گروه دوم نیز دوز بالای اسید فولیك تزریق شد. در گروه سوم نیز فرآیند فیلر شدن كلیوی در یكی از كلیدها متوقف شد. به گفته متخصصان هر سه این شرایط منجر به فیبروز كلیوی می‌شوند. سپس متخصصان ماده ژنتیكی موش‌های مبتلا به فیبروز كلیوی را با موش‌های سالم مقایسه كردند.آنها متوجه شدند یك تنظیم كننده یا كیناز پروتئینی موسوم به HIPK2 در بدن موش‌های مبتلا به فیبروز كلیوی بسیار فعال است. بررسی‌های بیشتر نشان داد وقتی این پروتئین حذف شود، غلبه فیبروز كمتر شده و این اختلال به میزان قابل توجهی در موشهای مبتلا بهبود پیدا می‌كند.شرح این مطالعات در مجله نیچر مدیسین ارائه شده است.

منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha