شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 45216

امپرازول یک بلوک کننده پمپ پروتون بوده واز طریق مهار سیستم آنزیمی H+/K+/ATPase در سطح ترشحی سلول پاریتال معده، باعث مهار ترشح اسید معده می‌شود

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز ؛ امپرازول یک بلوک کننده پمپ پروتون بوده واز طریق مهار سیستم آنزیمی H+/K+/ATPase در سطح ترشحی سلول پاریتال معده، باعث مهار ترشح اسید معده می‌شود

*موارد مصرف
امپرازول در درمان زخم‏های خوش خیم معده و دوازدهه، زخم‏های وابسته به هلیكوباكتری پیلوری، سندروم زولینجر- الیسون، كاهش اسید معده در جراحی و پیشگیری كوتاه مدت بازگشت محتویات معده به مری و درمان بیماری به كار برده می‏شود.
 

*مكانیسم اثر
این دارو با مهار پمپ K+/H+/ATPase باعث مهار تولید اسید در معده می‏گردد.
 

*هشدارها
این دارو باید در بیماران مبتلا یا دارای سابقه ابتلای به بیماری مزمن كبدی، با احتیاط مصرف گردد.
*

فارماكوكینتیك
جذب دارو سریع است و دارو با كاهش اسید معده به جذب خود كمك می‏كند. متابولیسم آن كبدی است و از راه كلیه دفع می‏گردد. نیمه عمر آن بین 1-5/0 ساعت می‏باشد.
 

*عوارض جانبی
از عوارض شایع این دارو می‏توان سر درد، اسهال، بثورات جلدی، كهیر و سرگیجه را نام برد.
تداخل های دارویی
مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقاد خوراكی مانند وارفارین باعث افزایش اثر وارفارین می‏گردد. مصرف همزمان این دارو با دیازپام و داروهای ضد صرع مثل فنی‏توئین باعث افزایش اثر آن می‏گردد.
 

*نكات قابل توصیه
1-در صورت بروز سوءهاضمه، اسهال و كهیر طی درمان، به پزشك مراجعه شود.

2- در صورت اثبات وجود سرطان معده از مصرف این دارو باید خودداری گردد. 3- كپسول داروباید بلافاصله قبل از غذا و ترجیحاً در صبح مصرف شود.
 

*مقدار مصرف
در ناراحتی ها و زخم‏های خوش‎خیم معده و دوازدهه مقدار20 mg/day به مدت 8- 4 هفته مصرف می‏شود. در موارد شدید می‏توان مقدار مصرف را به40 mg/day افزایش داد. در صورت نیاز مقدار نگهدارنده20 mg/day مصرف می‏شود. در زخم‏های گوارشی همراه با هلیكوباكتر پیلوری مقدار مصرف فوق همزمان با آنتی‏بیوتیك مناسب مصرف می‏گردد. در سندرم زولینجر- الیسون با مقدار اولیه 60mg/day شروع می‏شود. مقدار معمول در چنین مواردی بسته به نیاز بیمار بین 120- 20 mg/dayمی‏باشد. برای كاهش اسید معده پیش از جراحی ابتدا 60 میلی گرم در عصر روز قبل از جراحی مصرف می‏گردد و 6-2 ساعت قبل از جراحی 40 میلی گرم و دیگر مصرف می‏شود. در بازگشت محتویات معده به مری20 mg/day روزانه به مدت 8-4 هفته كه در صورت نیاز تا 40 میلی‎گرم قابل افزایش است، مصرف می‏شود. كودكان: مصرف این دارو در كودكان توصیه نمی‏شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha