دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران با بیان این كه ورزش منظم و متناسب با شرایط فیزیکی فرد سالخورده و بیماری‌های زمینه‌ای وی می‌تواند از بروز بسیاری از عوارض عصبی، اسکلتی،‌ عضلانی و ضعف عمومی سالمندان جلوگیری كند، گفت:‌ ورزش‌های هوازی و غیر هوازی هرکدام در جایگاه خود مفید هستند، اما انجام ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال، دویدن سریع و یا ورزش‌های رزمی خشن در سالمندان توصیه نمی شود

سلامت نیوز : دکتراحمد رئیس‌السادات در گفت وگو با (ایسنا)، با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت و توجه ویژه به «سلامت سالمندان»، درباره جایگاه ورزش در دوران سالمندی گفت: متخصصان طب فیزیکی معتقدند انجام ورزش به اندازه داروها و گاه بیش از آن نیاز به دانش و تجربه دارد. به همین علت تجویز ورزش باید مانند نسخه دارویی توسط پزشک یا درمانگر باتجربه تجویز شود. در تجویز ورزش باید مواردی نظیر نوع ورزش، شدت، مدت زمان و تعداد جلسات آن در هفته مشخص باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان این كه بهتر است در سالمندان نیز همانند باقی گروه‌های سنی در تمرین درمانی و ورزش‌های روزمره از انواع مختلف ورزش‌ها و اثرات مفید آنها بهره جست، اظهار كرد: در تجویز ورزش باید به کلیه اجزای تقویتی، استقامتی و ورزش‌های مفید به منظور انعطاف پذیری و تناسب اندام و همچنین بهبود تعادل توجه شود. البته ورزش‌های هوازی و غیرهوازی هرکدام در جایگاه خود مفید هستند، اما انجام ورزش‌های پربرخورد مانند فوتبال، دویدن سریع و یا ورزش‌های رزمی خشن در سالمندان توصیه نمی‌شود.

دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران، در ادامه با تاكید بر این‌ كه طب فیزیکی سبب ارتقای کیفیت زندگی سالمندان می‌شود، عنوان كرد: مجموعه‌ای از تغییرات کوچک در شیوه زندگی سالمندان می‌تواند اثرات قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی ایشان داشته باشد. به عنوان مثال ورزش منظم و متناسب با شرایط فیزیکی بیمار و بیماری‌های زمینه‌ای وی می‌تواند از بروز بسیاری از عوارض عصبی، اسکلتی،‌ عضلانی و ضعف عمومی سالمندان جلوگیری كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این كه ورزش‌های گروهی و ورزش‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی هر بیمار تجویز می شوند، ممکن است باعث تشدید بیماری‌ها و حتی ایجاد بیماری جدید شوند، اظهار كرد: ورزش‌هایی که در آن بیمار کمر و پشت را خم می‌کند و یا ورزش‌هایی که در آن بیمارعضلات پشت ساق و ران‌ها را کشش می دهد ممکن است برای مبتلایان به تنگی کانال نخاعی مفید باشد، اما برای مبتلایان به پوکی استخوان مناسب نیستند. برعکس تقویت عضلات بازکننده پشتی برای مبتلایان به پوکی استخوان مفید است اما درد و ناراحتی مبتلایان به تنگی کانال نخاعی را تشدید می کند.

رئیس السادات با اشاره به شیوع بالای پوکی استخوان در سالمندی، پیشگیری از زمین خوردن (سقوط) را از جمله نکات مهمی که سالمندان باید به آن توجه کنند دانست و گفت: انجام ورزش‌های تحمل کننده وزن چون پیاده‌روی سبب افزایش تراکم استخوان می‌شود و ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات بازکننده ستون فقرات پشت باعث بهبود خمیدگی قامت می شوند و ترکیب این دو به همراه ورزش‌های تعادلی و بهبود فضای داخل منزل و محیط کار از جمله مواردی است که می‌تواند به پیشگیری از زمین خوردن و شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان کمک کند.

وی درباره نقش تغذیه در كاهش مشكلات فیزیكی و عضلانی سالمندان گفت: بهبود عادات تغذیه‌ای از جمله دریافت مناسب پروتئین‌ها، کلسیم، ویتامین D، اسید فولیک، ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های C و E، بتاکاروتن، مواد آنتی اکسیدان، روی و فیبر کافی در تغذیه سالمندان بسیار حائز اهمیت است.

دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران در پایان در خصوص چگونگی مصرف داروها در دوران سالمندی توضیح داد: با توجه به اثرات جانبی و عوارض ناخواسته ناشی از آنها و همچنین اثر تداخل داروها لازم است مصرف آن ها زیر نظر پزشک صورت پذیرفته و از مصرف بی رویه و خوسرانه داروها پرهیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha