وزیر بهداشت بر لزوم راه اندازی نهضت ورزش همگانی و پیاده روی در كشور تاكید كرد

سلامت نیوز :به گزارش سلامت نیوز ، دكتر مرضیه وحید دستجردی همزمان با نخستین روز هفته سلامت و در همایش پیاده روی هفت هزار سالمند در بوستان ولایت گفت: سنین بالای 60 سال به عنوان سالمندی در نظر گرفته می‌شوند. سالمندان نباید تصور كنند كه از رده خارج شده‌اند. سالمندی باعث افتخار است و سالمندان مورد تكریم آحاد جامعه هستند. امیدوارم ما نیز بتوانیم تكریم و حمایتی مخصوص سالمندان داشته باشیم.

وی با تاكید بر لزوم اصلاح شیوه زندگی و در پیش داشتن شیوه زندگی سالم ادامه داد: با اصلاح شیوه زندگی به ویژه بهره گیری از شیوه تغذیه سالم، سالمندان زندگی توام با سلامت خواهند داشت.وزیر بهداشت ورزش را از مهم ترین اركان سلامتی عنوان كرد و گفت: پیاده روی ارزنده ترین و مثمرثمرترین ورزشهاست اگر چهار مرتبه در هفته و روزی نیم ساعت پیاده روی داشته باشیم بسیاری از بیماریها به ویژه بیماریهای قلبی عروقی و چاقی كاهش می‌یابد. با روزی نیم ساعت پیاده روی سلامت مردم حدود 50 درصد ارتقا می‌یابد.وی با تاكید بر لزوم بهره گیری از تغذیه مناسب به ویژه در سالمندان ادامه داد: كاهش تنها سه گرم از میزان نمك روزانه سبب می‌شود كه سكته‌های مغزی و فشار خون بیش از 50 درصد كاهش یابد. این در حالی است كه اكنون فشار خون بالا و سكته مغزی در كشور ما بسیار زیاد است.استفاده از غذاهای كم چرب و همچنین استفاده از روغن‌های مایع در طبخ غذا سبب كاهش بیماریهای قلبی عروقی می‌شود. لازم است سالمندان و همچنین دیگر گروه‌های سنی از غذاهای سنتی و آب پز استفاده كرده و از مصرف فست فودها و غذاهای آماده پرهیز كنند. استفاده از لبنیات، شیر و دیگر فراورده‌های شیر، كلسیم را به میزان كافی به بدن می‌رساند.

وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر ادامه داد: مصرف سبزیجات و میوه جات بسیار لازم است و مواد لازم را به بدن می‌رساند. كمبود كلسیم در دوران جوانی و نوجوانی منجر به بروز پوكی استخوان در سنین سالمندی می‌شود. این در حالی است كه یكی از مهمترین اختلالات سالمندی، پوكی استخوان و اوستئوپروز است.وی همچنین از تشكیل تخصص بالینی طب سالمندی در كشور خبر داد و گفت: با توجه به نیاز كشور، این تخصص در كشور راه اندازی شده است. همچنین درمانگاه‌های تخصصی ویژه طب سالمندی در كشور راه اندازی شده و تعداد آنها افزایش خواهد یافت. همچنین برنامه‌های ادغام یافته سالمندی در گروه برنامه‌های Phc قرار گرفته است.به گفته وزیر بهداشت حدود 36،5 درصد مراجعه كنندگان به بیمارستان‌ها را سالمندان تشكیل می‌دهند. همچنین سالمندان پنج تا هفت برابر بیشتر از سایرین به درمانگاه‌ها مراجعه می كنند.دستجردی در پایان با بیان اینكه 7،3 درصد جمعیت كشور سالمند هستند ادامه داد: پیش بینی می‌شود طی 40 سال آینده این میزان به بیش از 21 درصد افزایش یابد. بر این اساس ما تلاش می‌كنیم نظام سلامت را برای خدمت به سالمندان آماده كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha