شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 45234

هرچند آگاهی از چگونه سالم ماندن امری ضروری است اما كافی نیست چون میكروب‌های بیماری زای مهاجم و قوی در تمام طول روز و روی تمام سطوحی كه آنها را لمس می‌كنیم در اطراف ما هستند و حتی در شرایطی كه به خوبی از خود مراقبت كنیم

سلامت نیوز :به گزارش سلامت نیوز ، در این مقاله 12 توصیه موثر برای پیشگیری از بیمار شدن در شرایطی كه میكروب‌ها و عوامل بیماری زا در كنارمان زدگی می‌كنند ارائه شده كه رعایت آنها موجب می‌شود حتی در صورت بیمار شدن علائم بیماری‌تان شدت پیدا نكرده و یا طولانی نشوند.

این توصیه‌ها عبارتند از:

- از افرادی كه بیمار هستند تا حد امكان دوری كنید. هرچند میكروبها همیشه در محیط اطراف ما هستند اما به طور طبیعی در بدن افراد بیمار متمركزتر هستند.

- فقط از مواد غذایی و خوردنی‌های سالم استفاده كنید. آنچه شما می‌خورید تاثیر فوق العاده‌ای روی مقاومت بدنتان در برابر عوامل بیماری زا دارد. بنابراین همواره یك رژیم غذایی سالم را دنبال كنید. - دستهای خود را همواره تمیز نگه دارید. از آنجا كه بیشترین تماس شما با دنیای بیرون از طریق دستهایتان است و ویروس‌ها و باكتری‌ها می‌توانند تا هشت ساعت روی سطوح مختلف زنده بمانند، یكی از اقدامات مهم برای بیمار نشدن، تمیز نگه داشتن دستها است.

- از تماس دستها با صورت خود حتی المقدور خودداری كنید. یكی از بهترین راه‌های ورود میكروبها به داخل بدن از راه دهان، چشم‌ها و بینی است. بنابراین حتی اگر دستهای خود را خوب می‌شویید باز هم عادت لمس كردن صورت با دستها را ترك كنید.

- از استنشاق دود و غبارهای سمی اجتناب كنید. استنشاق میكروب‌های هوازی حاصل از عطسه و سرفه بیماران، عفونی و بیماری زا است اما سیگار كشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار و آلودگی‌های هوای ترافیكی می‌توانند ویتامین C را تخریب كرده و نیز سیستم ایمنی بدن را تضعیف كنند. - از مكمل‌های تقویت كننده سیستم ایمنی بدن استفاده كنید. تركیب این مكمل‌ها نظیر ویتامین‌های E,C,A و سلنیوم همراه با ویتامین D و پروبیوتیك‌ها با رژیم غذایی سالم در حفظ سلامت بدن تاثیر بسزایی دارد. - آب سالم به مقدار كافی بنوشید تا سالم بمانید. هم چنین با افزودن لیموی تازه به آن می‌توانید از بدن خود در برابر مهاجمان خارجی حفاظت كنید.

- نسبت به ورزش كردن حساس باشید. فعالیت بدنی استرس را كاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند.

- همیشه به مقدار كافی بخوابید. سیستم ایمنی برای دفاع از بدن در برابر مهاجمان خارجی بسیار موثر است اما برای كارایی مطلوب نیاز به استراحت كافی دارد تا توان خود را احیا كند.

- خوراكی‌ها و وسایل خود را با دیگران به اشتراك نگذارید. میكروبها به راحتی در هوا جا به جا شده و روی غذاها و ظروف می‌نشینند. بعلاوه در منزل نیز قبل از خوردن غذا یا هر خوراكی دیگر ظرف آن را خوب بشویید.

- از مصرف الكل اجتناب كنید چون موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

- اگر بیمار شدید، فعال بمانید، مایعات سالم زیاد بنوشید، از مصرف غذاهای پرحجم و نیز پرخوری كردن خودداری كنید و به استراحت خود و مصرف مكمل‌های مغذی بیفزایید.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید كه آنتی بیوتیك‌ها تنها برای بیماری‌هایی كه عامل باكتریایی دارند مثل ذات‌الریه و سینوزیت موثر هستند اما اغلب سرماخوردگی‌ها و گلودردها عامل ویروسی دارند كه مصرف آنتی بیوتیك‌ها در مورد آنها بی‌تاثیر است، علاوه بر این كه مصرف غیرضروری آنتی بیوتیك‌ها تنها موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha