رییس انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران درباره مصرف داروهای مسكن در افراد سالمند اظهار كرد: بالا رفتن سن به میزان زیادی خطرعوارض داروهای مسكن را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز :دكتر محمد شریفی در گفت وگو با(ایسنا)، در خصوص دردهای شایع در دوران سالمندی عنوان كرد: درد یكی از مشكلات مهم و شایع در افراد سالمند بوده و در بیش از 50 درصد این افراد دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به لحاظ بهبود بهداشت و روش‌های درمانی، درصد افراد سالمند در جوامع بشری افزایش یافته است.رییس انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران با بیان این كه دردهای مزمن در سالمندان بیشتر از افراد جوان است، اظهار كرد: طی مطالعه‌ای حدود 20 درصد سالمندانی كه به بیمارستان‌ها مراجعه كرده‌اند از دردهایی با شدت متوسط و گاهی شدید شكایت داشته‌اند.وی دردهای مربوط به آرتروز، دردهای بعد از زونا، دردهای مربوط به تنگی كانال نخاعی، دردهای سرطانی، دردهای مربوط به فیبرومیالژی، دردهای بعد از سكته‌های مغزی و دردهای مربوط به رشته‌های عصبی محیطی ناشی از دیابت را از جمله دردهای شایع در سالمندان دانست و گفت: درد باعث تاثیر منفی بر كیفیت زندگی فرد سالمند شده و در نهایت می‌تواند منجر به بروز افسردگی، اضطراب، مشكلات خواب، مشكلات اشتها، كم شدن وزن، اختلالات ادراكی و محدود شدن عملكرد بیمار شود. البته با كنترل درد این بیماران، بسیاری از این مشكلات بهبود خواهند یافت.

شریفی در پاسخ به این كه آیا مصرف داروهای مسكن در افراد سالمند بی‌خطر است، اظهار كرد: بالا رفتن سن به میزان زیادی خطر عوارض داروهای مسكن را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال شیوع خونریزی معده و روده بر اثر مصرف مسكن‌ها در افراد با سن بالای 65 سال تقریبا دو برابر افراد جوان است. همچنین عوارض كلیوی و قلبی داروهای مسكن در سالمندان بیشتر از جوانان است.وی افزود: به این علت كه سالمندان برای درمان دردهای خود به پزشكان متعددی مراجعه می‌كنند و هر پزشك مقداری داروی مسكن برای آنها تجویز می‌كند، تركیب این مسكن‌ها خطرات بیشتری را به دنبال خواهد داشت. البته باید گفت جذب دارو، توزیع دارو در بدن، متابولیزم دارو و دفع دارو در سالمندان تغییر می‌كند به همین علت دوز دارو در سالمندان باید كمتر از جوانان در نظر گرفته شود.رییس انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران درباره این كه مصرف چه نوع مسكن‌هایی در سالمندان كم خطرتر خواهد بود، عنوان كرد: داروهایی كه دارای نیمه عمر كوتاه‌تر هستند و در نتیجه زودتر از بدن دفع می‌شوند، خطرات كمتری خواهند داشت. باید توجه داشت كه مصرف مسكن‌های مخدر در سالمندان باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد.

وی با اشاره به این كه مصرف داروهای مسكن متعدد در سالمندان می‌تواند فاجعه آفرین باشد، گفت: مصرف همزمان چند داروی مسكن ضد درد همراه با داروهای ضدافسردگی و آرامبخش‌هایی كه برای كنترل دردهای مزمن استفاده می‌شوند نیز می‌تواند مشكلات جبران ناپذیری را برای بیماران سالمند ایجاد كندشریفی درباره چگونگی تجویز مسكن های ضد درد در سالمندان اظهار كرد: لازم است مصرف تمام مسكن‌ها با دوز كم شروع شده و در صورت نیاز به تدریج اضافه شود. همچنین بهتر است دارو را با نصف دوز مورد استفاده در جوانان شروع كنیم.وی درباره نقش ورزش‌های طبی در كنترل درد سالمندان گفت: بسیاری از دردهای عضلانی و مفصلی در سالمندان به وسیله ورزش‌های طبی بسیار ساده، تخفیف می‌یابد و بیمار می‌تواند داروی مسكن كمتری مصرف كند.رییس انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران همچنین با اشاره به نقش درمان‌های سنتی و طب جایگزین در كنترل درد سالمندان عنوان كرد: بسیاری از درمان‌های سنتی و طب جایگزین، تاثیرات محدودی در درمان این بیماران دارند ولی به هر ترتیب می‌توان در كنار درمان‌های طبی متداول از این درمان‌ها نیز سود برد تا به بهبود كیفیت زندگی بیمار كمك نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha