شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 45239
سلامت نیوز: «من آنقدر كه از پیری می‌ترسم، از مرگ نمی‌ترسم!» این جمله یكی از دوستان بود كه همه را به تعجب واداشت. البته اگر كمی بیشتر فكر كنیم، جای تعجبی نمی‌ماند. این شاید احساس بسیاری از ما باشد كه از سالمندی خود می‌ترسیم؛ چرا كه از قبل برای دوره‌های سالمندی خود برنامه‌ای نداشته‌ایم و به مرور با بالا رفتن سن، ترس از پیری عذاب‌آور می‌شود.
البته مشكل اصلی تصویری است كه به غلط از دوره سالمندی در جامعه جا افتاده است و متأسفانه خود سالمندان هم آن را باور كرده‌اند. یعنی بیشتر افراد سالمند تصور می‌كنند با پا به سن گذاشتن باید در گوشه عزلت فرو روند و در نتیجه عملاً خود را از صحنه جامعه كنار ‌گذارند.

از سویی دیگر متأسفانه فضای كلی جامعه هم تا حدی این شرایط را فراهم می‌كند. همین كه افراد پس از بازنشستگی از عرصه فعالیت كنار گذاشته شده و تجربیات آنها نادیده گرفته می‌شود، خود عاملی است برای تنها ماندن و تنها گذاشتن سالمندان و تبدیل این دوره به برهه‌ای دلهره‌آور!

نكته مهمی كه نباید از آن غافل شد، بی‌توجهی بسیاری از افراد به سلامت جسم، روح، تغذیه و بهداشت خود است این كه بسیاری از افراد با ورود به سنین سالمندی با مشكلات عدیده‌ای چون ناراحتی‌های قلبی، پوكی استخوان، ضعف و ... روبه رو می‌شوند، ماحصل بی‌توجهی‌هایی است كه قبل از رسیدن به این دوره به بهداشت و سلامت جسمی و روحی خود داشته‌اند. در حالی كه سالمندی و رسیدن به این دوره شانسی است كه اگر نصیب هر كس بشود می‌تواند سال‌های زندگی خوب و شادی را در آن بگذراند و از نتیجه آنچه در طول سال‌های جوانی اندوخته است، بهره كافی را ببرد. پرواضح است كه اگر كسی قبل از رسیدن به سنین سالمندی، برنامه‌ای مشخص برای شیوه زندگی خود طراحی كند، دیگر نه فقط ترسی از این دوره نخواهد داشت، بلكه با اعتماد به نفس و داشتن هدفی مشخص برای زندگی سالمندی، به استقبال این دوره هم خواهد رفت.

در این شرایط آنچه از اهمیت بسیاری برخوردار است، حفظ منزلت اجتماعی سالمندان است با توجه به شرایطی كه كنترل آنها از عهده خود این افراد خارج است. این كه جامعه همواره شرایطی را فراهم كند تا افراد در دوره سالمندی هم نیرویی مولد باشند و عرصه برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سالمندان تنگ نشود، مسئله مهمی است كه قطعاً به شكسته شدن غول سالمندی برای بسیاری از افراد كمك خواهد كرد.

علاوه بر این لازم است كه با فرهنگسازی، این موضوع جا بیفتد كه سالمندی نیز همچون دوره جوانی یكی از فصل‌های مهم زندگی هر فرد است كه باید غنیمت شمرده شود. جالب اینكه در بسیاری از كشورهای توسعه یافته این دوره از زندگی حتی با اهمیت‌تر از دوره جوانی قلمداد می‌شود و افراد سالمند به علت تجربه و مهارت بالایی كه در امور دارند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، مسلماً در چنین فضایی فرد سالمند احساس رخوت، بیهودگی و بی‌ثمر بودن نخواهد كرد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha