نخستین همایش سراسری بیماری "سلیاك" روز پنجشنبه در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان باحضور اساتید، پزشكان، مسوولان و تعدادی از مبتلایان به‌این بیماری از سراسر كشور گشایش یافت.

"سلیاك" نوعی حساسیت به ماده غذایی" گلوتن " است كه باعث بروز بیماری های گوارشی، عصبی و حتی سرطانهای گوارشی می‌شود و مصرف مواد غذایی كه در آن از گندم و جو استفاده شده‌است برای مبتلایان به این بیماری مضر می‌باشد.

مدیر كل اجتماعی استانداری استان اصفهان در مراسم گشایش این همایش گفت:
بیماری سلیاك برای اكثر افراد جامعه ناشناخته‌است و باید افكار عمومی را از آن آگاه كرد.

"سید حسن قریشی" نقش سازمانهای مردم نهاد (‪ (NGO‬در اطلاع رسانی به جامعه و شناسایی مبتلایان به این بیماری را مهم ارزیابی كرد.

وی اضافه كرد: هم اكنون ‪ ۹۰۰‬سازمان مردم نهاد دراستان اصفهان به فعالیت مشغولند كه از این تعداد، ‪ ۳۰‬سازمان در حوزه فعالیتهای بهداشتی و درمانی به جامعه خدمت رسانی می‌كنند.

در این همایش كه به مدت دو روز برگزار می‌شود، ‪ ۲۵‬سخنرانی علمی پیرامون علائم بالینی سلیاك، ایمونولوژی در برابر سلیاك و نقش سازمانهای مردم نهاد درشناسایی مبتلایان به این بیماری و چگونگی حمایت ازمبتلایان ارائه می‌شود.

مبتلایان به بیماری سلیاك باید از خوردن هرگونه مواد غذایی كه در آن از آرد گندم یا جو استفاده شده خودداری كنند، اما به دلیل گرانی مواد غذایی جایگزین اكثر مبتلایان به این بیماری كه وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، با مشكلات متعدد تغذیه‌ای مواجه می‌باشند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha