شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 45250

خانواده آلبالو مانند زغال اخته ، توت فرنگی و تمشک می تواند عملکرد مغز را افزایش داده و از ضعف حافظه در اثر پیری جلوگیری کند.

سلامت نیوز: اگر شما هم به توصیه مادر بزرگتان، صبح ها شیر با عسل و یا موز می خورید، لابد تعجب نمی کنید اگر بشنوید محققان به تازگی درباره شیر و تاثیر آن بر حافظه چه گفته اند. آنها درپی تحقیقات گسترده دریافته اند استفاده روزانه از شیر و فرآورده‌های آن موجب بهبود حافظه و سایر قابلیت‌های مغز انسان می‌شود.

محققان معتقدند با مصرف روزانه حداقل یك لیوان شیر و فرآورده‌های آن، علاوه بر تامین بخش عمده‌ای از مواد معدنی مورد نیاز بدن، حافظه و سایر عملكردهای مغز بهبود می‌یابد. دانشمندان در این تحقیقات میزان مصرف روزانه شیر و فرآورده‌های آن را برای 900 نفر داوطلب مرد و زن در محدوده سنی 23 تا 98 اندازه‌گیری كردند و آنان را در آزمون‌های مختلف مغزی شامل آزمون‌های حافظه، آزمون‌های بصری و كلامی شركت دادند.

در تمام این آزمون‌ها صرفنظر از جنسیت و سن شركت‌كنندگان، آن دسته از افراد كه روزانه حداقل یك لیوان شیر مصرف می‌كردند، امتیازات بهتری را نسبت به سایرین كسب كردند. حتی این نتایج پس از حذف سایر عوامل موثر بر عملكرد مغز مانند سلامتی قلب و عروق و رژیم‌غذایی، بازهم تكرار شدند. بر اساس این تحقیقات علاوه بر مزایایی كه شیر بر سلامت استخوان‌ها و قلب و عروق دارد، این ماده خوراكی عملكرد مغز انسان را مستقیماً تحت تاثیر قرار می‌دهد و از بروز اختلال در سیستم عصبی جلوگیری می‌كند.

البته شیر در این میدان تنها نیست تحقیقات تازه نشان داده خوردن میوه های خانواده آلبالو هم می تواند به حافظه کمک کند. خانواده آلبالو مانند زغال اخته ، توت فرنگی و تمشک می تواند عملکرد مغز را افزایش داده و از ضعف حافظه در اثر پیری جلوگیری کند. متخصصان معتقدند تاثیر این میوه ها با بهبودپیام رسانی در مسیر اعصابی که در اثر التهاب و مرگ سلولی ضعیف شده اند؛ می تواند جلوی ضعف حافظه و اختلالات وابسته به سن مانند آلزایمر و زوال عقل را بگیرد.

این میوه ها با داشتن مواد آنتی اکسیدان نه تنها جلوی تاثیر مخرب رادیکالهای آزاد را می گیرد بلکه می تواند بر نحوه ارتباط سلولهای عصبی با هم دیگر نیز تاثیر بگذارد. این تغییرات جلوی التهاب و تخریب سلولهای مغز را می گیرد و در نتیجه عملکرد مغز و کنترل حرکات هم بهتر می شود.

منبع: روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha