شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 45252
سلامت نیوز: حجامت از جمله شیوه‌های قدیمی خون گرفتن است و به تازگی ادعاهایی مطرح شده است مبنی‌بر اینکه حجامت باعث کند شدن یا جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

اما کارشناسان و متخصصان پزشکی در این مورد نظر دیگری دارند و معتقدند که حجامت نه تنها تاثیری در کاهش و جلوگیری از ریزش مو ندارد بلکه ممکن است باعث تشدید آن نیز شود زیرا یکی از دلایل ریزش مو از نظر پزشکی کم‌خونی تشخیص داده شده است. برای برطرف شدن ابهامات و پرسش‌هایی که در این باره وجود دارد، گفت‌وگویی با دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و کارشناس سازمان نظام پزشکی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

    آیا تجویز حجامت برای جلوگیری از ریزش مو علمی است؟

تجویز حجامت برای جلوگیری از ریزش مو بسیار غیرعلمی است. حجامت هیچ تاثیری در جلوگیری از ریزش مو و بیماری‌های داخلی و عفونی ندارد. حجامت تنها برای افرادی فایده دارد که مبتلا به پلی‌سیتمی ثانویه هستند؛ یعنی غلظت خون این افراد به حدی بالا رفته است که ارگان‌های بدن آنها دیگر به درستی کار نمی‌کند؛ البته بازهم بهترین روش برای این دسته از افراد مراجعه به سازمان انتقال خون است. اگر خون این افراد مورد نیاز تشخیص داده نشد، دور ریخته می‌شود. با این حال این افراد با مراجعه به سازمان انتقال خون و خون دادن به‌صورت کاملا استریل به هدف خود در کاهش غلظت خون بدون آنکه باکتری و میکروب وارد بدن آنها شود خواهند رسید.

    در کل آیا به جز موارد بیماران مبتلا به پلی‌سیتمی شما برای سایر افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند حجامت را توصیه می‌کنید؟

در حال حاضر اکثر حجامت‌هایی که انجام می‌شود متأسفانه غیراستاندارد و آلوده است و باعث جلوگیری از ریزش مو و درمان سایر بیماری‌هایی که ادعا می‌کنند نمی‌شود بلکه ممکن است درصورت حجامت با وسایل غیراستریل باعث ایجاد هپاتیت B، هپاتیت C و ورود ویروس ایدز (HIV) به بدن شود.

    چه مراکز بهداشتی‌ای را برای نیازمندان به انتقال خون توصیه می‌کنید؟

مثالی می‌زنم؛ روز گذشته خانمی به من مراجعه کرد که به‌دلیل حجامت با وسایل آلوده، به هپاتیت B مبتلا شده بود. پرونده‌های متعددی نیز در سازمان نظام پزشکی مبنی بر شکایت مردمی از مراکز حجامت غیرقانونی و بهداشتی موجود است، از همین رو اکیدا توصیه می‌شود مردم به مطب‌های غیراستریل و افراد غیرپزشک برای انجام حجامت مراجعه نکنند. البته ما به‌عنوان یک پزشک، تنها مرجع حائز شرایط بهداشتی و قانونی برای اهدای خون را سازمان انتقال خون می‌دانیم. این سازمان بدون هیچ نفع و انگیزه مالی این کار را به راحتی و در شرایط کاملا استریل و رایگان انجام می‌دهد. حتی برای برطرف کردن آکنه هم از نظر علمی تاثیر مثبت حجامت ثابت نشده است.

    آیا هنگام حجامت، بدن افراد پوست اضافه می‌آورد؟

زمانی که حجامت می‌کنند پوست افراد دچار حالت موسوم به نسج کلوئید می‌شود و اثری از خط در محل حجامت برجا می‌ماند. آثاری که از حجامت در پوست بدن برجا می‌ماند در واقع مانند آثار عمل جراحی است. بیشترین کاربرد حجامت در بعد پیشگیری است و با مکانیسم‌های مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند.

با این حال بسیاری از پزشکان و کارشناسان بهداشت معتقدند که تنها در موارد خاص و فقط با تجویز پزشک حجامت کاربرد درمانی دارد و نمی‌توان و نباید به هر مطب حجامت جهت خون‌گیری و فصد مراجعه کرد و تنها درصورت نیاز به انجام حجامت باید به مطب‌های استریل مراجعه کرد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha