شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 45289
سلامت نیوز: بی‌توجهی به تغییرات متفاوت متابولیسم داروها در بدن سالمندان، عامل 70 تا 80 درصد عوارض دارویی ناخواسته به شمار می‌رود.

تحقیقات نشان‌دهنده افزایش روزافزون میزان مصرف دارو و عوارض ناشی از آنها در سالمندان است. به این ترتیب توجه بر تجویز و مصرف منطقی داروها در این گروه از جمعیت اولویت ویژه‌ای دارد؛ چرا که بی‌توجهی به تغییرات متفاوت متابولیسم داروها و جذب، انتشار و دفع آنها در بدن سالمندان در مقایسه با افراد میانسال و بالغ نرمال، عامل 70 تا 80 درصد عوارض دارویی ناخواسته در سالمندان به شمار می‌رود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در این باره با بیان اینکه سالمندان بیش از سهم خود دارو مصرف می‌كنند، گفت: متأسفانه در كشور ما در بسیاری از موارد، سالمندان با این فرض كه مصرف گیاهان دارویی و یا داروهای گیاهی هیچ مشكل و عوارضی ندارند، آنها را خودسرانه تهیه و استفاده می‌كنند و چون این افراد داروهای دیگری را هم مصرف می‌كنند، بسیاری از داروهای گیاهی می‌تواند برای آنها مشكل‌ساز شود و درمان آنان را پیچیده كند، بنابراین مقادیر این داروها در سالمندان باید تعدیل و بازنگری شود.

دکتر نوید عطار افزود: عوامل متعددی مانند ابتلاء همزمان به چند بیماری، مصرف یا قطع خودسرانه دارویی در سالمندان و ناآگاهی از اثرات و عوارض، دستیابی به یک رژیم دارویی منطقی را ضروری می‌سازد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha