سلامت نیوز - براساس تحقیقات تازه میزان آسیب پذیری انسان در زمینه حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و چاقی مفرط ممکن است تا حدودی از مادر به فرزند به ارث برسد.

این نقص ژنتیکی نه از پدر، بلکه از مادر به فرزند به ارث می رسد

پژوهش تازه که یافته های آن در نشریه "ساینس" چاپ شده است همچنین طیفی از اختلالات مزمن مربوط به سالخوردگی، که یک چهارم جمعیت کشورهای صنعتی به آنها مبتلا هستند را ناشی از یک و فقط یک ایراد ژنتیکی می داند.

فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی مفرط از جمله اختلالاتی در سیستم شیمیایی بدن هستند که خطر از کار افتادگی کلیه، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند.

به نظر می رسد این اختلالات به صورت یک مجموعه گریبانگیر فرد می شود، زیرا کسی که نسبت به یکی از این اختلالات آسیب پذیر باشد دست کم در مقابل یکی دیگر از آنها نیز آسیب پذیر است.

در آمریکا، که در حدود یک چهارم جمعیت از مجموعه ای از این عوارض رنج می برند، آن را سندروم متابولسیمی می خوانند.

هرچند این عوارض معمولا به اضافه وزن و زندکی کم تحرک نسبت داده می شود، اما افراد لاغر و فعال نیز ممکن است به آنها مبتلا شوند بنابرین عوامل دیگری نیز باید در آن نقش داشته باشد.

اکنون یک عامل احتمالی ژنتیکی برای این مجموعه از عوارض شناسایی شده است.

پژوهشگران با مطلعه یک خانواده بزرگ که به نوع نادری سندروم متابولیسمی مبتلاست، دریافتند که این عارضه از مادر، نه پدر، به فرزندان منتقل می شود.

آنها اشاره می کنند که این عارضه ناشی از ژن های معیوبی است که نه در کروموزوم بلکه در ساختمان های سلولی موسوم به "مایتوکوندریا" وجود دارد.

اگر مایتوکوندریا، که منبع انرژی سلول شناخته می شود، معیوب باشد می تواند باعث ابتلای فرد به دیابت و سایر ناراحتی مربوط به افزایش سن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha