احساس می کنید شغل تان انرژی زیادی از شما می گیرد؟ آیا خستگی، بیماری و ناراحتی های روحی و روانی احتمالی را ناشی از شغل تان می دانید؟ در این صورت لازم است راه هایی را به شما گوشزد کنیم که توجه به آنها مانعی برای تاثیرپذیری های منفی از محل کار و امور شغلی تان است.

سلامت نیوز : احساس می کنید شغل تان انرژی زیادی از شما می گیرد؟ آیا خستگی، بیماری و ناراحتی های روحی و روانی احتمالی را ناشی از شغل تان می دانید؟ در این صورت لازم است راه هایی را به شما گوشزد کنیم که توجه به آنها مانعی برای تاثیرپذیری های منفی از محل کار و امور شغلی تان است.

به تازگی نتایج تحقیقاتی در رابطه با این مشکلات منتشر شده. بر اساس نتایج منتشر شده که حاصل نزدیک به ۸۰ تحقیق در خصوص استرس در محل های کار و تاثیرات فیزیکی منفی آن بر کارکنان است، مشخص شده این افراد در اثر فشارهای محیط های کاری خود به مشکلاتی -از ناراحتی های گوارشی تا بدخوابی- دچار شده اند.

با توجه به این مهم، چنانچه شما نیز مشکلات مشابهی دارید، چگونه می توانید از لحاظ روحی و جسمی از خود در برابر این فشارها محافظت کنید؟ بدین منظور لازم است این پنج راه را دنبال کنید.

۱- آنچه نیاز دارید را درخواست کنید.
هر چیزی که احساس می کنید در محیط کار و یا وظایف حرفه ای مربوط به شغل تان به شما استرس وارد می کنند را بر شمارید. همین استرس ها می توانند به جایی برسند که حتی از لحاظ فیزیکی به شما صدمه بزنند و به طور کلی انجام امور را برایتان محال کند. اگر چیزهایی (مانند عدم پشتیبانی صحیح اداری، استفاده اجباری از تکنولوژی های کُند قدیمی، همکارهای اعصاب خردکن و …) هستند که به جای آرامش بخشیدن به شما پریشان تان می کنند، خودتان را از آنها دور کنید.
می توانید این مشکلات را در یک جلسه (و در صورت امکان جلسات منظم هفتگی یا ماهانه) به سرپرست یا مدیر بالا دست خود انتقال دهید و از او راه حل های عملی را درخواست کنید. همچنین اگر احساس می کنید برخی مسئولیت های شما باید افزایش یابند و یا تغییر کنند، این مساله را نیز به مدیر یا سرپرست خود انتقال دهید.

۲- وسط مخمصه گرفتار نشوید.
گاهی اوقات شما در وضعیتی دچار می شوید که نمی دانید چه باید انجام دهید. برای مثال وقتی را تصور کنید که دو نفر به صورت همزمان بر کار شما نظارت می کنند و هر کدام ایده ای را در خصوص انجام کار مورد نظر دارند. شما هم نمی دانید به نظر کدام شان توجه و کدام نظر را دنبال کنید! تا حد امکان با مشاوره قبلی با سرپرست خود، از قرار گرفتن در چنین اوضاعی دوری گزینید.

۳- از سیاست های دفتری گریزان باشید.
کنش های بین افراد در هر محیط کاری تقریباً اجتناب ناپذیرند. به هر حال هر چقدر هم رعایت کنید، ممکن است در موقعیت های خاص و بخاطر فشارهای کاری و رفتارهای نابجای افراد، ناگهان منفجر شوید! در صورتی که می توانید، قبل از بروز مشکل (انفجار) با همکارتان صحبت کنید و مشکل را با هم حل کنید. اما توجه داشته باشید که آخرین راه برای حل مشکل، گزارش مورد مذبور به سرپرست یا مدیریت نیروی انسانی شرکت یا کارخانه است.

۴- کارهایتان را اولویت بندی کنید.
یکی از مهمترین منابع استرس و فشار کاری، عدم توانایی در برقراری تعادل بین حجم کارها و میزان تحمل فرد است. شما باید یاد بگیرید که بر اساس وقت و زمانی که در طول روز یا هفته دارید، کارهایتان را اولویت بندی کنید. با مشخص کردن ترتیب کارها و ‘لیست کردن کارها به ترتیب اهمیت و زمان’ می توانید به سادگی از پس همه بر آیید. در غیر اینصورت همواره با کوهی از وظایف انجام نشده مواجهید که استرس و فشار وارده بر شما را دو چندان می کنند.

۵- موقعیت خود را مشخص کنید.
آیا موقعیت شغلی شما در طول زمان رشد کرده؟ آیا مسئولیت های شما هیچگاه به صورت مشخص توجیه شده اند؟ اگر چنین است، شما ممکن است با وضعیت «ابهام شغلی» مواجه شده باشید. در این صورت از نقش اصلی خود در محل کارتان آگاه نیستید! اینکه دقیقاً چه کارهایی باید انجام دهید؟ با چه افرادی باید کار کنید؟ و …
در چنین وضعی، از تصوری که مدیران از نقش شما در شرکت دارند، ناآگاهید. و این نهایتاً می تواند بدون آنکه بدانید، باعث سردرگمی و استرس شدید شما شود. برای رفع مشکل، با مدیر یا سرپرست خود ‘به صورت جدی’ در این مورد صحبتی داشته باشید. سعی کنید قبل از آن لیستی از اموری که انتظار دارید به عهده شما گذاشته شود آماده کرده و آن را به هنگام جلسه با مدیر یا مدیران خود ارائه دهید.


نکته: اگر شما Freelancer هستید، باید بر روی نکاتی مانند بهبود محیط کاری، یادگیری برخورد صحیح با مشتریان و انتظاراتی که از خود دارید بیشتر تمرین کنید. فردی که خودش مدیر کارهای خودش است، باید با تمرکز بر روی این امور، و البته اولویت بندی کارها (که از مهمترین مسائلی است که باید مد نظر داشته باشد)، خود را از گزند تاثیرات منفی کارش دور کند. وگرنه پریشانی و فشار کاری مانع از کارکرد صحیح خواهد شد.

منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha