سلامت نیوز: بیماری دیابت از جمله بیماری های مزمنی است که باید چندجانبه به آن نگاه کرد و با توجه به رژیم غذایی، فعالیت های بدنی و همچنین مصرف به موقع دارو در این افراد، باید به مبتلایان سالمند توجه بیشتری شود که این امر نیازمند آموزش هر چه بیشتر به مبتلایان است.

دکتر فرشاد شریفی در گفت و گو با سینا نیوز، با تاکید بر ارائه آموزش به بیماران دیابتی اظهار داشت:« با در نظر گرفتن شرایط و فرایند بیماری دیابت، مبتلایان به ویژه سالمندان نیاز به آموزش دیدن دارند تا متناسب با متغیر بودن قند خون ، اقدام به تزریق انسولین کنند».

کارشناس مرکز تحقیقات سلامت سالمندی پژوهشکده غدد با اشاره به ضروری ترین آموزش ویژه سالمندان دیابتی، تصریح کرد: «نکته ای که بیماران به ویژه سالمندان باید به آن توجه کنند آگاهی از عوارض داروهای مصرفی است به طوری که ممکن است فرد بیمار به تعریق شدید و کاهش قندخون مبتلا شود که در این صورت باید بلافاصله از مواد شیرین قندی استفاده کند».

عوارض دیابت در سالمندان بیشتر است
شریفی در خصوص عوارض دیابت در سالمندان مبتلا، خاطر نشان کرد: «رابطه ای مستقیم میان دیابت و سالمندی دیده می شود به طوری که افراد هر چه به این دوره نزدیک می شوند احتمال ابتلا به دیابت و افزایش عوارض ناشی از بیماری نیز بیشتر می شود و فرد مبتلا در معرض ابتلا به عوارض بیشترخواهد بود».

وی در ادامه افزود:«حس محیطی در مبتلایان به دیابت همانند افراد سالم نیست و نوروپاتی ها و اختلالات حسی در اعصاب بیماران دیابتی دیده می شود، از این رو خود بیمار و همچنین اطرافیان باید تحت آموزش های لازم در این خصوص قرار گیرند».

شریفی، با بیان آسیب پذیر بودن اندام تحتانی درمبتلایان به دیابت ، اظهارداشت:« اندام تحتانی در مبتلایان به دیابت عاری از حس قوی است به طوری که ممکن است خود بیمار نیز متوجه آسیب نشود بنابراین تمییز نگه داشتن و کنترل دقیق اندام در این افراد ضروری است».

کارشناس مرکز تحقیقات سلامت سالمندی پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: «در صورت عدم کنترل دقیق اندام از سوی بیمار احتمال این امر وجود دارد که فرد متوجه زخم و آسیب وارده نشده و با توجه به این که این افراد مستعد عفونت هستند ،زخم دچار عفونت شده و در نهایت به پای دیابتی دچار شود».

وی در خصوص سایر مراقبت های لازم برای مبتلایان به دیابت ،گفت:« در نتیجه بیماری دیابت ممکن است اختلال در شبکیه و مشکلات بینایی حاصل شود ،علاوه براین آب مروارید ناشی از کهولت سن هم می تواند به مکشلات اضافه شده و در نهایت حتی ممکن است فرد بینایی خود را از دست بدهد به این منظور توصیه می شود که مبتلایان دیابتی سالی یک بار تحت معاینه چشم پزشک قرار گیرند».

شریفی در پایان با بیان توصیه هایی به اطرافیان بیماران دیابتی ،خاطر نشان کرد: «سالمندان ممکن است دچار اختلالات شناختی شوند وقادر به مصرف درست داروهای خود نباشند به این منظور بهتر است اطرافیان boxهای دارویی را در اختیارشان قرار دهند، علاوه بر این دیابتی ها باید مرتب وعده های غذایی را با تعداد بیشتر و حجم کمتر دریافت کند»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha