یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 45346

رئیس سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری تهران درگفت‌وگو با تهران امروز می گوید:«قوه قضائیه به دلیل اینكه حفاظت از مناطق حفاظت شده به سازمان حفاظت از محیط زیست واگذار شده، اعتراض سازمان جنگل ها را وارد ندانست

سلامت نیوز : سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ استانداری تهران لودرهای خود را برای تخریب ساخت و سازهای زمین‌خواران به سمت رودخانه جاجرود فرستاد تا با تخریب ساخت‌و‌ساز‌های این منطقه طلسم زمین‌خواری را در این منطقه با رفع تصرف از 600 هکتار زمین تصرف شده بشكند. البته این ساخت و سازها تنها به جاجرود منتهی نمی شود بلكه بخشی از آن در مناطق کن و سولقان، اوشان و فشم قرار داد. اما سوال آنجاست كه چطوراستانداری تهران برای تصرف زمین ها می‌تواند ساخت و سازها را تخریب كند اما سازمان حفاظت محیط زیست اجازه ندارد تا ساخت وسازهای غیرقانونی انجام شده در منطقه جاجرود را تخریب كند. محمدجواد محمدی زاده درباره ساخت و سازها جاجرود گفته است كه این سازمان درعمل ا نجام شده قرار گرفته و نمی تواند ساخت و سازها را تخریب كند. این درحالی است ساخت وساز در منطقه حفاظت شده جاجرود در مرز خجیر براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی غیرقانونی است. اما «محمدجواد محمدی زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست كشور می‌گوید:« این ساخت و سازها انجام شده است و الان شهركی به نام پردیس دراین منطقه وجود دارد. بنابراین ما زمین های جایگزین را به منطقه جاجرود اضافه می كنیم.»

محمدی زاده در حالی به بهانه عمل انجام شده از كنار آنچه در یكی از بكرترین مناطق كشور اتفاق می افتاد می گذرد كه سرزمین ایران بدون توجه به ساخت وسازهای مسكن مهر هم در حال تبدیل شدن به یك كویر است. تازه ترین آمارهای مركز ملی خشكسالی كشور از وقوع خشكسالی در 93 درصد از مساحت كشور خبر می دهد تا این سوال پیش بیاید چرا مسكن مهر این وسعت بزرگ بیابانی را برای ساخت شهرك استفاده نمی كند و ساخت این شهرك ها را به میان مناطق حفاظت شده و باغ های گیاه شناسی می برد؟ البته این سوال هم بارها از سوی مسئولان از جمله رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها پرسیده شده است اما تاكنون پاسخی نیافته‌است! همچنین محمدی زاده هم تنها رئیسی نیست كه بهانه قرار گرفتن در عمل انجام شده از كنار آنچه درخجیر به‌وقوع می پیوند می گذرد. پیش از او این پاسخ از سوی «معصومه ابتكار» هم شنیده می‌شد. در زمان او جاجرود شاهد قلع وقمع شدن محیط زیست خود بود: آن زمان هم به گفته ابتكار محیط زیست در مقابل عمل انجام گرفته، قرارگرفت ودر نهایت با زمین جایگزین موافقت كرد. معلوم نیست كه خجیر و محیط زیست جاجرود تا چه زمانی می خواهند درعمل انجام شده قرار گیرند. همچنین درحالی استانداری تهران آزاد سازی 600 هكتار از اراضی جاجرود و... را با تخریب ویلاها و خانه های مسكونی جشن می گیرد كه سازمان حفاظت از محیط زیست به راحتی از كنار 740 هكتار از منطقه «دره بهشت» می‌گذرد. منطقه ای كه در زمره زون حفاظتی و سپر بازدارنده جاجرود قرار دارد و براساس دستورالعمل 296 تهیه طرح مدیریت ، هرگونه ساخت و ساز در آنها مغایر با قانون است.

محمدجواد محمدی زاده حتی در جمع رسانه ها ساخت و سازهای جدید در این منطقه را منكر می شود و آنها را به مربوط به زمان های گذشته می‌داند. با این وجود معلوم نیست كه چرا مسكن سازان مهر شركت پردیس محیط بانان این منطقه كه رو در روی بلدوزرهای آنان قرار گرفته‌اند كتك زده‌اند تا این سوال پیش بیاید كه اگر مسكن مهر پیش‌تر ساخت و سازها را در این منطقه انجام داده چرا امروز به ضرب وشتم محیط بان منجر شده است؟سوالاتی كه البته تاكنون پاسخی در پی نداشته است! درمیان قانون شكنی های مسكن مهر در جاجرود، قوه قضائیه هم اعتراض سازمان جنگل ها، منابع‌طبیعی و آبخیزداری به تخریب‌های جاجرود توسط مسكن مهر را نپذیرفته است.» حالا كه قوه قضائیه برای بررسی وضعیت تخریب‌های جاجرود تنها محیط زیست را می شناسند. از سوی دیگر محیط زیست هم حاضر نیست قبول كند كه ساخت و سازهای جدیدی در جاجرود درحال وقوع است. این سوال هم بی پاسخ می ماند كه چه كسی می تواند به داد جاجرود و منطقه حفاظت شده‌است برسد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha