این سیستم درمان اینترنتی بیماری‌های جسمی که می‌توانند باعث بروز افسردگی شوند را مورد بررسی قرار می‌دهد. در بسیاری از موارد با رفع این بیماری‌ها، مشکل افسردگی نیز برطرف می‌شود یا حداقل از شدت آن کاسته می‌شود. این روش معمولا بسیار موثر تر از روش‌هایی است که در گذشته برای کنترل افسردگی از آن استفاده می‌شده است. چون اولاً در پیدا کردن ریشه مشکل دقیق است، و ثانیاً با پیدا شدن ریشه مشکل، می‌توان با دقت زیادی برای درمان آن برنامه ریزی کرد.

درمان اینترنتی ، گامی موثر در جهت کنترل افسردگی
سلامت نیوز :سایت اینترنتی دکتر هوشدار به تازگی آغاز به کار کرده است.سامانه ای که اقدام به برطرف کردن مشکلات روان کاربران اینترنتی علی الخصوص افسردگی کرده است.
به گزارش سلامت نیوز روش درمان اینترنتی که در این سایت به کار برده شده بسیار موثرتر از روش‌هایی است که در گذشته برای کنترل افسردگی از آن استفاده می‌شده است. چون اولاً در پیدا کردن ریشه مشکل دقیق است، و ثانیاً با پیدا شدن ریشه مشکل، می‌توان با دقت زیادی برای درمان آن برنامه ریزی کرد.»

دکتر مهسا هوشدار متخصص اعصاب و روان و مدیر عامل تکنولوژی پزشکی وبسایت اینترنتی دکتر هوشدار در گفت و گو با سلامت نیوز به سوالات زیر پاسخ داد  .

سلامت نیوز : چه بیماری هایی می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به افسردگی قرار دهد؟
دکتر هوشدار : بیماری‌های زیادی می‌توانند باعث ایجاد علائم افسردگی شوند که از مهم‌ترین آن‌ها بیماری کوشینگ، دیابت، کم‌کاری تیروئید۱، کمبود ویتامین ب‌دوازده۲، کمبود فولیک اسید۳ و کمبود کلسیم۴ می‌باشد.

آیا افسردگی نیز می‌تواند موجب ابتلای افراد به بیماری‌های دیگر شود؟

بله، افسردگی زمینه ابتلا به دیگر مشکلات را هم فراهم می‌کند. بگذارید چند مورد را نام ببریم:

1.    بیماری افسردگی می‌تواند تمرکز را کاهش دهد و باعث بروز اختلال در توجه به محیط اطراف شود. متاسفانه گاهی اوقات این مشکل با بیماری‌های شدیدتری مانند بیماری آلزایمر اشتباه گرفته می‌شود. این اتفاق در افراد مسن‌تر بیشتر ممکن است رخ دهد.

2.    این بیماری همچنین می تواند باعث کاهش میل جنسی شود. بدیهی است که این مشکل ممکن است با مشکلات جنسی مهم‌تر مثل ناتوانی جنسی اشتباه گرفته شود.

3.    احتمال اینکه مبتلایان به بیماری افسردگی سوء مصرف دخانیات بالا داشته باشند و به سلامتی خود بی‌توجهی کنند بیشتر از سایرین است بنابراین شانس ابتلای این افراد به بیماری‌های ریوی ناشی از مصرف بیش از حد دخانیات از دیگران بالاتر است.

4.    علاوه بر این، افسردگی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تا حدودی تضعیف کند و شانس ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش دهد.

5.    و همینطور اینکه شانس درگیری با سکته قلبی و مغزی در مبتلایان به افسردگی بیشتر از سایرین است. علت این است که ترشح هورمونی به نام سیتوکین در طول بیماری افزایش میابد که این هورمون عامل اصلی لخته شدن خون است.



چرا درمان افسردگی اهمیت دارد؟
چیزی که بدیهی است این است که افسردگی کیفیت زندگی را پایین می‌آورد و باعث می‌شود بیمار از زندگی‌اش به اندازه کافی لذت نبرد. پس افسردگی یک مشکل درجه یک است و درمان آن ضروری است. اما از بالا هم می‌توان به مشکل نگاه کرد:

1.    افسردگی در جامعه شیوع بالایی دارد و می‌تواند هزینه‌ی زیادی را به جامعه تحمیل کند.

2.    بیماران مبتلا به افسردگی معمولا با کاهش توان شغلی مواجه اند و متعاقب آن بازده مجموعه‌های کاری نیز کاهش میابد و این (جدا از هزینه‌های بیمه و غیره) برای جامعه هزینه‌بر است. در حالی که با درمان سریع افسردگی می‌توان به راحتی در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

3.    از عوارض افسردگی، احتمال آسیب به خود یا دیگران است. مثلا اختلال توجه و تمرکز می‌تواند شانس تصادف در رانندگی را بالا ببرد. از این دست مشکلات در بیماران مبتلا به افسردگی به وفور مشاهده می‌شود.

4.    افسردگی همینطور می‌تواند باعث ابتلای فرد به بیماری‌های دیگر شود۵. شیوع بالای بیماری افسردگی می‌تواند باعث شیوع بعضی بیماری‌های سخت و پر خرج دیگر نیز بشود. پس به صورت غیر مستقیم نیز هزینه‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

5.    بیماری افسردگی متاسفانه احتمال خودکشی را در جامعه بالا می‌برد۶ که با توجه به شیوع بالای خودکشی در ایران، از عوامل مهم مرگ و میر به حساب می‌آید.

آمار افراد مبتلا به افسردگی در کشور ما به چه صورت است؟ چند درصد از افراد از بیماری خود اطلاع ندارند؟ چند درصد با وجود اطلاع از بیماری خود برای درمان افسردگی اقدامی نمی‌کنند؟

آمارهای مختلفی به صورت غیر رسمی در این باره منتشر می‌شود که اختلاف زیادی نیز با هم دارند. اما چیزی که واضح است این است که افسردگی شیوع بالا و خطرناکی در جامعه دارد و در بسیاری از موارد به درستی برای درمان آن اقدام نمی‌شود.

در خصوص سایت توضیحاتی بفرمایید و اینکه اقدام به درمان از طریق سایت چه مزایایی دارد؟
بنابر دلایلی که در موردشان صحبت شد، بدیهی است که باید کاری کرد که درمان افسردگی تا حد امکان آسان، تا حد امکان سریع، تا جای ممکن کم هزینه و همینطور به راحتی در دسترس باشد. ‌سیستم درمان اینترنتی دکتر هوشدار برای پاسخ دادن به این نیازها ساخته شده است.

‌سیستم درمان اینترنتی به عنوان یک راه حل ساده و در دسترس برای تشخیص و درمان مشکلات روحی ساخته شده است. همانطور که در ابتدا در مورد آن صحبت شد، بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند باعث بروز مشکلات روحی شوند. اساس کار سیستم این است که تمامی بیماری‌های شایع در ایران که باعث بروز مشکلات روحی می‌شوند را در مراجعه کنندگان مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر هر کدام از این بیماری‌ها در فرد وجود داشته باشد، برای درمان آن راه حل و یا برنامه درمانی ارائه می‌دهد.

استفاده از این سیستم مزایای زیادی دارد. از جمله اینکه کار با آن آسان است، به طور ۲۴ساعته و از همه جا به کمک اینترنت در دسترس است و استفاده از آن هزینه‌ای ندارد. اما به نظر ما مزیت اصلی این سیستم، همان روش است که برای درمان مشکلات روحی به کار می‌گیرد.
همانطور که گفتیم، سیستم درمان اینترنتی بیماری‌های جسمی که می‌توانند باعث بروز افسردگی شوند را مورد بررسی قرار می‌دهد. در بسیاری از موارد با رفع این بیماری‌ها، مشکل افسردگی نیز برطرف می‌شود یا حداقل از شدت آن کاسته می‌شود. این روش معمولا بسیار موثر تر از روش‌هایی است که در گذشته برای کنترل افسردگی از آن استفاده می‌شده است. چون اولاً در پیدا کردن ریشه مشکل دقیق است، و ثانیاً با پیدا شدن ریشه مشکل، می‌توان با دقت زیادی برای درمان آن برنامه ریزی کرد.

همینطور اینکه سیستم درمان اینترنتی همیشه به روز است. یعنی تا جای ممکن آخرین یافته‌های پزشکی در زمینه مشکلات روحی را مد نظر قرار می‌دهد. پس مراجعه کننده می‌تواند با اطمینان بیشتری برنامه درمانی خود را استفاده کند.

روند درمان با سیستم درمان اینترنتی هم به این شکل است:

1.    ابتدا مراجعه کننده تست‌های افسردگی و اضطراب را به صورت آنلاین انجام می‌دهد تا از وجود بیماری و  شدت مشکل خود مطلع شود. سیستم هم با توجه به شدت اضطراب و افسردگی، راه حل های کلی برای مواجهه با آن‌ها ارائه می دهد.

2.    همینطور کاربر مصاحبه بالینی را به صورت رایگان انجام می‌دهد تا اطلاعاتی از قبیل سابقه بیماری‌های جسمی در خانواده در سیستم ثبت شود. این اطلاعات را کاربر می‌تواند بعدا در اختیار روانشناس یا پزشک معالج خود قرار دهد.

3.    ممکن است شدت مشکل افسردگی و اضطراب در حدی باشد که بررسی دقیق بیماری‌های جسمی لازم باشد. پس اگر کاربر نیز مایل باشد، سیستم یک نسخه مخصوص آزمایش تشخیص پزشکی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر پس از مراجعه به آزمایشگاه و انجام آزمایش، جواب آن را وارد سیستم میکند تا سیستم به دقت اطلاعات وارد شده را آنالیز کند.

4.    سیستم پس از آنالیز اطلاعات، یک گزارش کامل از تمام یافته‌هایش را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این گزارش می‌تواند شامل اطلاعات در مورد خود بیماری‌ها، روش‌های درمان آن، رژیم غذایی و همینطور توصیه به مراجعه به پزشک متخصص باشد. به این ترتیب بیمار به دقت ریشه‌های مشکل خود را پیدا می‌کند و در صورت نیاز با کمک پزشک متخصصِ همان بیماری‌ها، مشکل خود را بر طرف می‌کند.

این یک روند درمان آسان، سریع و کم هزینه است و خوشبختانه با کمک شبکه اینترنت حتی در دور افتاده ترین مناطق هم می‌توان از آن استفاده کرد.

آیا امکان استفاده از این سایت برای کاربران عادی نیز ممکن است؟
سعی بر این بوده که استفاده از سیستم تا حد امکان برای کاربران آسان باشد. البته کاربران می‌توانند با کمک افراد مجرب‌تر هم از سیستم استفاده کنند. بخش پشتیبانی نیز برای پاسخ به سوالات کاربران تشکیل شده است.

آیا احتمال خطای کاربر در جواب به سوالات و درمان نامناسب وجود دارد؟ چه راهکاری برای این مورد اندیشیده اید؟
اگر کاربری ناخواسته اعداد اشتباه را به عنوان جواب آزمایش وارد کند، آنالیزهای سیستم می‌تواند پاسخ نادرستی را برگرداند. اما از آنجایی که سیستم دارو تجویز نمی‌کند و بیمار برای دریافت نسخه دارویی باید به پزشک متخصص مراجعه کند، پزشک با مطالعه جواب آزمایش متوجه اشتباهی که رخ داده می‌شود. به این ترتیب احتمال ارائه درمان نامناسب در صورت وارد کردن اطلاعات نادرست پایین است.

خوشبختانه برای حل کامل این مشکل نیز برنامه ریزی شده است. تا چند ماه دیگر، آزمایشگاه‌های طرف قرارداد، خود جواب آزمایش را وارد سیستم می‌کنند (بدون اینکه به اطلاعات کاربر دسترسی داشته باشند) و همینطور در دیگر قسمت‌ها نیز تا جای ممکن از اتوماسیون استفاده می‌شود تا احتمال بروز خطا تا حد ممکن پایین باشد.

چه مشکلاتی توسط این سایت قابل بررسی است؟
بیماری‌های افسردگی و اضطراب و شدت آن‌ها توسط سیستم قابل بررسی است. همینطور بیماری‌های جسمی مرتبط نیز بررسی می‌شوند، از جمله: احتمال ابتلا به بیماری دیابت، خطر بروز دیابت در آینده، افت قند واکنشی، بیماری‌های مرتبط با سطح سرمی کلسیم، افزایش چربی خون، مشکلات مرتبط با پر کاری و کم کاری تیروئید، آنمی مگالوبلاستیک و کمبود ویتامین ب۱۲.

در تمام این بیماری ها، علاوه بر احتمال ابتلا به بیماری، سایت ارتباط بیماری را با افسردگی و اضطراب نیز بیان می‌کند.

ارائه برنامه‌های درمانی بر چه اساسی است؟
برنامه درمانی برای بیماری‌های مختلف به شکل متفاوت ارائه می‌شود. در بعضی موارد به محض مشخص شدن احتمال وجود بیماری، بیمار به پزشک متخصص معرفی می‌شود، یا حتی پیشنهاداتی برای پزشک معالج تهیه می‌شود. در مواردی هم با توجه به شدت مشکل، توصیه‌هایی با عنوان رژیم غذایی به بیمار ارائه می‌شود. این رژیم ها بر اساس اطلاعات مقالات معتبر و کتاب‌هایی از جمله Merck Manual تنظیم شده و قبل از استفاده در سیستم حداقل در ۱۰۰۰ بیمار با موفقیت امتحان شده اند.

آیا این روش کمکی به جلوگیری از اشتباهات پزشکی می‌کند؟
در این پروژه سعی بر این بوده که شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های جسمی که می‌توانند باعث ایجاد مشکلات روحی شوند مورد بررسی قرار بگیرند. اگر این بیماری‌ها در یک بیمار مبتلا به افسردگی وجود داشته باشند اما سهواً مورد بررسی و درمان قرار نگیرند، بدیهی است که حتی با درمان دارویی یا غیر دارویی، روند درمان به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، چون عامل ضمینه‌ای همچنان باقی مانده است.

پس این روش می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از این گونه اشتباهات رایج کند. البته جلوگیری از همه اشتباهات پزشکی غیر ممکن است، اما این روش به طور قابل ملاحظه ای شانس تاثیر درمان‌های دارویی و غیر دارویی را افزایش می‌دهد و طول مدت درمان را نیز کاهش می‌دهد.

لازم به ذکر است کاربرانی که تمایل به استفاده از این سیستم دارند میتوانند از طریق  سایت دکتر هوشدار اقدام کنند.




پی نوشت :
1.    Merck Manual, 18th Edition, Page1668
2.    Merck Manual, 18th Edition, Page38
3.    Merck Manual, 18th Edition, Page30
4.    Merck Manual, 18th Edition, Page1252
5.    Merck Manual, 18th Edition, Page1705
6.    Synopsis of Psychiatry, 10thEdition, Page899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha