رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به شیوع آرتروز در ورزشکاران حرفه‌ای در دوران سالمندی گفت: استرس باعث شکستگی استخوان می‌شود و بارها مشاهده شده که افراد بدون هیچ ضربه‌ای و تنها به دلیل استرس استخوانشان شکسته است

سلامت نیوز : لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با فارس درباره مشکلات استخوانی و عضلانی افراد سالمند اظهار داشت: افراد جامعه در زمینه بیماری‌ها به دو گروه زنان و مردان تقسیم می‌شوند و زنان به دلیل 9 ماه بارداری و ۲ سال شیردهی و در نهایت زنان شاغل به دلیل فشارهای کاری از مردان آسیب‌پذیرتر هستند.

زنان 15 درصد بیشتر از مردان چربی دارند

وی با اشاره به اینکه زنان پس از 50 سالگی و پایان یائسگی و همچنین انتقال چند کیلو کلسیم بدن آنها به جنین بیشتر از مردان دچار آرتروز می‌شوند، افزود: در این زمینه باید به دلیل آنکه زنان 15 درصد بیشتر از مردان چربی دارند از کلسیم، امگا ۳ و مولتی‌ویتامین استفاده کنند.پورکاظمی با بیان اینکه ولی مردان به دلیل مقاومت آناتومیکی بیشتر از زنان مقاومت بیشتری در مواجهه با بیماری‌ها دارند، تصریح کرد: ولی در این زمینه نیز مردانی که شغل‌های سخت از جمله کارگری ساختمان، کشاورزی و فعالان در حوزه ماشین‌های سنگین بیشتر از افراد دیگر در زمینه بیماری‌های اسکلتی دچار مشکل می‌شوند.

سکته‌های قلبی بیشتر در مردان 30 تا 45 سال

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران ادامه داد: کارمندان نیز بیشتر دچار فشارهای روحی و عصبی می‌شوند که این مسئله منجر به سکته می‌شود. در این زمینه بیشترین سکته‌ها نیز در سنین 30 تا 45 سال در مردان رخ می‌دهد. زنان در این سنین به ندرت دچار سکته می‌شوند و اگر یک زن در سن زیر 45 سال دچار سکته شود به دلیل ژنتیک یا چربی مادرزادی بوده است.

روزانه 30 دقیقه ورزش و نرمش

پورکاظمی با اشاره به اینکه بهترین روش پیشگیری از بیماریهای میانسالی و سالمندی انجام ورزش‌های روزانه تا ۳۰ دقیقه در هر روز است، افزود: ورزش روزانه باعث جلوگیری از سکته قلبی، مغزی، دیابت، نقرس، فشار خون، افسردگی و در نهایت بیماری‌های اسکلتی و عضلانی می‌شود.

افزایش وزن باعت آرتروز گردن و زانو

وی ادامه داد: افراد با انجام ورزش به همراه رژیم غذایی مناسب می‌توانند از افزایش وزن که منجر به آرتروز گردن، کمر و زانو می‌شود جلوگیری کنند و یکی از مهمترین موارد نیز پرهیز از استرس بوده زیرا استرس می‌تواند به خصوص در افراد خشن باعث ترک استخوان و شکستگی ستون فقرات و گردن شود.پورکاظمی تصریح کرد: بارها مشاهده شده است افراد بدون هیچگونه ضربه‌ای و تنها به دلیل استرس استخوان‌های آنها شکسته است.

آسیب‌های گردن و شانه در ورزشکاران حرفه‌ای

وی همچنین با اشاره به آسیب‌های دوران سالمندی در ورزشکاران حرفه‌ای که در دوران ورزشی حرکات سنگین و ضربات محکم را داشته‌اند، گفت: این ورزشکاران نیز در سنین میانسانی و سالمندی دچار آسیب‌های گردن، شانه و زانو می‌شوند که منجر به جراحی و فیزیوتراپی‌های طولانی خواهد شد.پورکاظمی با توصیه به ورزشکاران حرفه‌ای پس از پایان عمر ورزش حرفه‌ای آنان خاطرنشان کرد: این ورزشکاران باید پس از این دوران با انجام نرمش و ورزش‌های سبک، آب‌درمانی، ماساژ و همچنین بهره‌گیری از یک تغذیه مناسب و علمی و در نهایت مشاوره با پزشکان ورزشی از عوارض این مسائل دوری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha