یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 454

سلامت نیوز - متخصصان می گویند افزودن مقدار زیادی روغن زیتون به غذا می تواند از ابعاد خسارت سلولی که در مواردی به سرطان منجر می شود بکاهد. همچنین مب گویند خاصیت مسکن در روغن زیتون وجود دارد.

اسرار روغن زیتون!

مطالعه به روی 182 مرد اروپایی نشان داد که میزان یک ماده شیمیایی در بدن که نشانگر خسارت سلولی است در کسانی که روزانه 25 میلی لیتر روغن زیتون مصرف کرده اند کمتر است.

تیم دانشمندان دانمارکی گفت که این ممکن است توضیح دهد چرا نرخ بسیاری از سرطان ها در شمال اروپا بالاتر از جنوب این قاره است، منطقه ای که روغن زیتون در آن بخش عمده ای از رژیم غذایی است.

نتایج این مطالعه در نشریه "فدراسیون انجمن های آمریکایی برای زیست شناسی تجربی" چاپ شده است.

کاهش 13 درصدی

محققان بیمارستان دانشگاه کپنهاگ 182 مرد سالم 20 تا 60 ساله از پنج کشور اروپایی را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها طی یک دوره دو هفته ای روغن زیتون خالص، عادی یا پردازش شده را به غذای این افراد اضافه کردند.


  این داده ها شواهدی ارائه می کند که مصرف روغن زیتون توضیح دهنده تفاوت در نرخ ابتلا به سرطان میان شمال و جنوب اروپاست

 
سرپرست گروه محققان

در پایان مطالعه، دانشمندان میزان ماده ای موسوم به "8oxodG" در بدن که نشانگر خسارت ناشی از اکسیداسیون بر سلول هاست را در ادرار این مردان اندازه گیری کردند.

خسارت ناشی از اکسیده شدن فرآیندی است که در آن توازن متابولیسمی سلول در اثر قرار گرفتن در معرض موادی که می تواند به تجمع رادیکال های آزاد منجر شود بر هم می خورد.

در دوران مطالعه میزان این ماده (8oxodG) به اندازه 13 درصد در بدن این مردان کاهش یافت.

در آغاز مطالعه، مردان شمال اروپا در مقایسه با مردان جنوب این قاره مقدار بیشتری 8oxodG در بدن داشتند که موید این نظر است که روغن زیتون تاثیری کاهنده بر این ماده دارد.

فرق شمال و جنوب

روغن زیتون حاوی مجموعه ای از ترکیبات به نام فنول هاست که تصور می شود نقش یک ضداکسیدان قوی را بازی می کند.

اما محققان دانمارکی گفتند که مردان در این مطالعه از سه روغن مختلف که میزان فنول های آنها تفاوت داشت استفاده کردند، بنابراین بعید است که تاثیر محافظتی روغن زیتون تنها در فنول نهفته باشد.


  هرچند این مطالعه حاکی است که روغن زیتون می تواند از خسارت دی اِن اِی که ممکن است به سرطان منجر شود بکاهد اما به مطالعات درازمدت بیشتری برای تایید آن نیاز است

 
دکتر انتیا مارتین

آنها گفتند که در عوض "تک چربی های غیراشباع شده" (monounsaturated) در روغن زیتون احتمالا عامل این تاثیر است.

دانشمندان به سرپرستی دکتر هنریک پولسن نوشتند: "این داده ها شواهدی ارائه می کند که مصرف روغن زیتون توضیح دهنده تفاوت در نرخ ابتلا به سرطان میان شمال و جنوب اروپاست."

دکتر انتیا مارتین از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: "تاثیر رژیم غذایی بر خطر ابتلا به سرطان بسیار پیچیده است زیرا عناصر متفاوت بسیاری در غذاهایی که می خوریم وجود دارد."

"هرچند این مطالعه حاکی است که روغن زیتون می تواند از خسارت دی اِن اِی که ممکن است به سرطان منجر شود بکاهد اما به مطالعات درازمدت بیشتری برای تایید آن نیاز است."

او افزود: "به هر حال می دانیم که یک رژیم غذایی سالم و متوازن، که حاوی مقدار زیادی سبزیجات و میوه و مقدار محدودی گوشت قرمز و پردازش شده باشد، می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند."

 کشف خاصیت مسکن در روغن زیتون 
  
از تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته چنین برمی آید که نوع مرغوب روغن زیتون دارای یک ماده شیمیایی طبیعی است که مانند یک داروی مسکن کار می کند.
نتیجه این تحقیقات حاکی از این است که ۵۰ گرم روغن زیتون فرآوری نشده، معادل یک دهم یک دوز داروی ایبوپروفن، اثر دارد.

نشریه "نیچر" به نقل از تیمی از پژوهشگران در فلوریدا می نویسد ماده ای که در روغن زیتون وجود دارد یعنی" اولئوکانتال" مانند یک داروی ضد التهاب موثر است.

این پژوهشگران می گویند در حالی که این ماده تا آن حد قوی نیست که برای تسکین سر درد از آن استفاده شود، ولی نشان دهنده منافع رژیم های غذایی کشورهای حوزه دریای مدیترانه است.

ماده موثر مورد بحث که مقدار آن در زیتون تازه، بیشتر است مانند ایبیوپروفن و سایر داروهای ضد التهاب در فعالیت آنزیم هایی که موجب التهاب و تورم می شوند تاثیر می گذارد.

عارضه التهاب به عوامل مختلف از جمله بیماری قلبی و سرطان ارتباط داده شده است.

پل برسلین، یکی از تهیه کنندگان گزارش، می گوید: "رژیم غذایی کشورهای حوزه دریای مدیترانه که روغن زیتون یکی از مواد اصلی آن است از مدتها قبل برای سلامتی انسان مفید تشخیص داده شده بود، از جمله در کاهش خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی، سرطان پستان، سرطان ریه و برخی از انواع فراموشی. منافع مشابهی به داروهای ضد استروید و ضد التهاب مانند آسپرین و ایبیوپروفن، نسبت داده شده.

پژوهشگران هنگامی متوجه خاصیت های تازه روغن زیتون شدند که دیدند روغن زیتون فرآوری نشده به همان شیوه ایبیوپروفن، موجب ناراحتی در قسمت عقب گلو می شود.

کلر ویلیامسون یک متخصص تغذیه در انجمن تغذیه بریتانیا، می گوید روغن زیتون دارای رشته خواصی است که ضد اکسیدان بودن از آنجمله است ولی این که بگوییم روغن زیتون اثر دارویی دارد، موضوعی است که به تحقیقات بیشتری نیازمند است.

کلر ویلیامسون یاد آور می شود که مقدار چربی روغن زیتون زیاد است و تنها در حد اعتدال باید مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha