دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 45423

هر قدر سن افزایش یابد، سیستم ایمنی فرد کامل تر می شود. علت این که حساسیت فردی پس از چند سال خود به خود رفع می شود، این است که سیستم ایمنی قادر است با آن پس از چند سال مقابله کند.

سلامت نیوز: هرچند فصل بهار بهترین فصل سال است و متعادل ترین آب و هوا را دارد اما برای بسیاری از افراد که مبتلا به حساسیت فصلی هستند، شروع دوباره این بیماری است. با شروع فصل بهار حساسیت فصلی اوج می گیرد و افرادی که سابقه این بیماری را دارند، با تشدید بیماری و افراد بدون سابقه به ناگهان با این عارضه روبه رو می شوند. به طور کلی حساسیت جزو بیماری هایی است که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و طیف گسترده ای از بسیار شدید تا خفیف را دربر می گیرد.آن چه در این فصل شیوع بیشتری دارد، حساسیت فصلی با علایمی شبیه سرماخوردگی است. آب ریزش بینی، عطسه، خارش حلق و گلو جزو علایم شایع این عارضه است و شدت و ضعف آن بستگی به سن و سال و سیستم ایمنی فرد دارد.در این باره با یکی از متخصصان گوش و حلق و بینی گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

حساسیت چیست؟

به طور کلی هر قدر سن افزایش می یابد سیستم ایمنی هم کامل تر می شود. حساسیت در نتیجه نبود تعادل در سیستم ایمنی بدن بروز پیدا می کند. در حساسیت فصلی بدن نسبت به یک آنتی ژن واکنش نشان می دهد. طبق آمارهای بین المللی ۱۰ درصد جمعیت در هر جامعه ای به حساسیت فصلی دچار می شوند و عوامل تاثیرگذار در بروز حساسیت آن چنان گسترده است که به سختی می توان دسته ای از عوامل را در بروز آن دسته بندی کرد.دکتر محمدرضا مجیدی متخصص گوش، حلق و بینی و فلوشیپ راینولوژی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: عوامل حساسیت زا بسته به نوع آب و هوا، جغرافیا، شرایط محیطی و سبک زندگی متغیر است و حتی بسته به نوع محصولاتی است که در یک منطقه کشت می شود. به عنوان مثال در منطقه تایباد که خربزه به فراوانی کشت می شود حساسیت از ابتدای فصل برداشت خربزه شروع می شود. نکته این جاست که هر قدر سن افزایش یابد، سیستم ایمنی فرد کامل تر می شود. علت این که حساسیت فردی پس از چند سال خود به خود رفع می شود، این است که سیستم ایمنی قادر است با آن پس از چند سال مقابله کند. بعضی از افراد در سنین کودکی حساسیت دارند و پس از رسیدن به بزرگسالی علایم حساسیت آن ها ناپدید می شود که علت این مسئله هم در تکامل سیستم ایمنی بدن نهفته است. گاهی فردی که مبتلا به حساسیت است به شهر دیگری مهاجرت می کند و در واقع از آلرژی که نسبت به آن حساسیت داشته است فاصله می گیرد و بیماری اش رفع می شود.

وی با اشاره به این که عوامل تاثیرگذار در بروز حساسیت بسیار متنوع و گسترده است یکی از دلایل شیوع حساسیت را تغییرات گسترده سبک زندگی و زندگی شهرنشینی ذکر می کند و می گوید: اگر نگاهی به شهر مشهد بیندازید خواهید دید که تراکم آلوده کننده ها و تعداد خودروهای در حال تردد در سطح شهر نسبت به سال های گذشته به مراتب افزایش یافته و تغییرات چشمگیر آب و هوایی باعث شده است که بعضی از بیماری ها افزایش پیدا کند. بنابراین با وجود عوامل متعدد موثر در بروز حساسیت ها و تغییرات چشمگیر محیطی به سختی می توان درباره دلایل شیوع حساسیت سخن گفت و هرگونه اظهارنظر علمی در این باره مستلزم مطالعه دقیق و گسترده است. درباره حساسیت گفته می شود که عوامل بسیاری در بروز آن شناخته شده و در مقابل بسیاری از عوامل ناشناخته است. عوامل موثر از فردی به فرد دیگر متفاوت است و یا در فصول مختلف یک عامل می تواند در ۲ نفر علایم مختلف داشته باشد.

مواجهه با حساسیت

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره درمان حساسیت می گوید: اصل درمان بر این اساس استوار است که فرد باید در معرض مواد حساسیت زا قرار نگیرد و زمانی که مواد حساسیت زا از محیط زندگی فرد دور شود، آلرژی وی بهبود می یابد. بنابراین اصل درمان شناسایی عامل حساسیت زا و از بین بردن آن است. در نظر گرفتن محیط شغلی، منطقه محل سکونت، وجود گل و گیاه و حیوانات خانگی در منزل، رطوبت زیاد، استهلاک لوازم منزل، فرش های قدیمی و مبلمان کهنه و... برای شناسایی مواد حساسیت زا بسیار مهم است. بعضی حشرات مثل مایت ها در البسه کهنه یا رختخواب های قدیمی رشد می کند و تخم، فضولات و پوسته  آن ممکن است عامل حساسیت زا باشد. این عوامل ممکن است باعث بروز حساسیت در تمام طول سال شود یا در فصل بهار باعث تشدید حساسیت شود.در بعضی موارد توصیه می شود از جاروبرقی که قدرت مکندگی بالایی دارد برای زدودن تمام گرد و غبار و حشرات ریز موجود در گوشه و کنار منزل استفاده شود.

پس از تلاش برای شناسایی مواد حساسیت زا براساس شرایط بیمار و فصل دارودرمانی آغاز می شود. اگر بیمار دچار گرفتگی شدید بینی باشد و به درمان با آنتی هیستامین ها جواب ندهد، از ترکیبات ضدالتهاب موضعی مانند کورتیکو استروئیدها استفاده می کنیم که علاوه بر کاهش علایم عمومی بیمار گرفتگی بینی، احتقان بینی و گرفتگی گلو را رفع می کند.

مصرف خودسرانه مسکن ممنوع

گاهی اوقات ابتلا به حساسیت فصلی با سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته می شود و بیماران به مصرف مسکن رومی آورند. این در حالی است که استفاده از این داروها تاثیری در بهبود وضعیت آنان ندارد.دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی با بیان این مطلب به خراسان می گوید: حساسیت که بیماری شایعی در فصل بهار محسوب می شود، به صورت آبریزش از بینی و چشم، خارش پوست، کهیر و گاهی اوقات تب خود را نشان می دهد و افرادی که در سال های قبل دچار این بیماری شده اند، در سال های بعد هم به حساسیت فصلی مبتلا می شوند.وی ادامه می دهد: بعضی افراد بدون سابقه ابتلا به حساسیت دچار این بیماری می شوند که علت آن در معرض مواد حساسیت زا قرار گرفتن است و زمانی که این عوامل از محیط زندگی شان دور شود، حساسیت آن ها بهبود پیدا می کند.بنابراین افراد باید توجه داشته باشند که در چه شرایطی حساسیت آن ها شدت پیدا می کند و براساس آن تلاش کنند در معرض مواد حساسیت زا قرار نگیرند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha