دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می‌دهد نوزادان در سنی كه شاید فقط بتوانند كلماتی مانند بابا و مامان را بر زبان جاری كنند مفهوم كلمات زیادی را كه توسط ما در مورد اشیا به كار می‌رود می‌فهمند.

پژوهش محققان روان‌شناس دانشگاه پنسیلوانیا روی نوزادان شش تا 9 ماهه نشان می‌دهد كه نوزادان معانی كلمات مربوط به غذاها و اجزای مختلف بدن را از طریق تجربه روزمره خود به‌وسیله زبان یاد می‌گیرند.

این یافته‌ها اجماع قبلی در مورد یادگیری نوزادان را به چالش می‌كشد. پیش از این تصور بر این بود كه نوزادان بین شش تا 9 ماهه توانایی فهم معانی منتقل شده از طریق صحبت كردن را ندارند. اكثر روان‌شناسان معتقدند درك كلمات تا یك‌سالگی كودك امكان‌پذیر نیست.

شاید به آسانی بتوان قبول كرد كه نوزادان تا قبل از یك‌سالگی قادر به درك زبان نیستند چراكه قبل از 10 یا 11 ماهگی نوزادان قادر به گفتن كلمه‌ای نیستند و حتی اشارات معنی‌داری هم ندارند.

محققان در این آزمایش چند كودك و پرستار آنها را برای انجام دو تست متفاوت به آزمایشگاه دعوت كردند. ابتدا كودك روی پای پرستارش و روبه‌روی یك صفحه نمایش كه تصاویری از یك خوراكی و قسمتی از بدن را نمایش می‌داد، نشسته بود.

پرستار هدفونی در گوش و عینكی مخصوصی روی چشم داشت تا تصاویر تلویزیون را نبیند. سپس جمله‌ای شبیه به آن سیب نگاه كن یا سیب كجاست از طریق هدفون در گوش پرستار پخش می‌شد و او باید این جمله را برای كودك تكرار می‌كرد.

پس از تكرار جمله، به‌وسیله یك دستگاه ردیاب چشم، سمت و زمان دقیق نگاه بچه به صفحه نمایش تعیین می‌شد تا مشخص شود كه نوزاد پس از شنیدن هر كلمه به سمت تصویر مربوط نگاه می‌كند یا خیر.

آزمایش دوم هم شبیه به آزمایش اول بود با این تفاوت كه به‌جای صفحه نمایش تعدادی خوراكی یا قسمت‌هایی از اعضای مصنوعی بدن داخل قفسه‌ای قرار داشت.

در این آزمایش محققان 33 نوزاد شش تا 9 ماهه را مورد مطالعه قرار دادند.

همچنین به‌منظور مقایسه توانایی این گروه با نوزادان بزرگ‌تر روی 50 نوزاد 10 تا 20 ماهه هم این آزمایش دقیقا به همان صورت انجام گرفت.

نتایج نشان می‌داد كودكان شش تا 9 ماهه بیشتر به اشیایی خیره می‌شدند كه در طول آزمایش، كلمات یا نام‌های مربوط به آنها را شنیده بودند. این موضوع نشان می‌داد آنها كلمات متناسب با اشكال را درك می‌كنند.

پیش از این، آزمایش‌های دیگری در زمینه درك كلماتی مانند مامان و بابا در این نوزادان انجام گرفته بود اما این آزمایش‌ها در رده بالاتر و كلمات كلی‌تری انجام گرفت، چراكه معمولا كلمات به دسته‌های مختلفی اشاره دارد تا به یك فرد یا یك شیء.مثلا وقتی كلمه سیب را به كار می‌بریم منظور فقط یك نوع سیب نیست بلكه انواع سیب با رنگ‌های مختلف را شامل می‌شود.

محققان با بررسی الگوی یادگیری در كودكان شش تا هفت ماهه با كودكان هشت تا 9 ماهه متوجه شدند تفاوتی در میزان یادگیری این دو گروه وجود ندارد و تنها تا 14 ماهگی شاهد رشد كمی در این نوزادان هستیم.

متخصصان بر این باورند كه این آزمایش می‌تواند حاوی پیام مهمی برای والدین باشد: شما می‌توانید با كودكتان صحبت كنید و آنها هم بخش كوچكی از حرف‌های شما را درك كنند. شاید آنها نتوانند جواب بدهند اما بخش‌هایی از آن را درك می‌كنند. هر چه نوزادان بیشتر بدانند، دانش بیشتری براساس یادگیری‌هایشان خواهند داشت.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha