سلامت نیوز: رییس انجمن آسیب شناسی ایران با انتقاد از رابطه مستقیم مالی بیمار و پزشك عنوان كرد: متاسفانه گاهی مشاهده می شود بیماران خود تعیین کننده مسیرهای تشخیص و درمان هستند و بدین شکل منابع مالی زیادی چه از جیب بیماران و چه از بودجه های سلامت به هدر می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، دكتر فرید کرمی رئیس انجمن آسیب شناسی ایران در آستانه روز آزمایشگاهیان، با اشاره به مشكلات جامعه آزمایشگاهی كشور گفت: از نظر انجمن آسیب شناسی ایران مشکل اصلی نظام سلامت ایران ارتباط مستقیم مالی بیمار و پزشکان و سیستم های ارائه دهنده خدمات است. این مساله باعث شده است که بیماران و پزشکان ارجاع دهنده بیماران، بدون واسطه سیستمهای نظارتی، خودشان ارزیاب و ممیز خدمات ارائه شده باشند و از آنجائیکه نه بیماران و نه پزشکان ارجاع دهنده توان ارزیابی و ممیزی دقیق خدمات ارائه شده را ندارند از اینرو خدماتی که با بوق و کرنای فراوان و نه الزاما با کیفیت بالا ارائه می شوند مورد توجه بیماران و پزشکان ارجاع دهنده قرار می گیرند.

وی افزود: در این فضا چون بیمار شخصا تامین کننده منابع مالی است گاهی مشاهده می شود که بیماران خود تعیین کننده مسیرهای تشخیص و درمان هستند و بدین شکل منابع مالی زیادی چه از جیب بیماران و چه از بودجه های سلامت به هدر می رود.

دكتر كرمی توضیح داد: در نظام های بهینه سلامت، سیستم های بیمه گری خصوصی با قرار گرفتن میان بیماران و سیستم های ارائه دهنده خدمات سلامت، از یک طرف با بکارگیری کارشناسان و ممیزین خبره از کیفیت ارائه خدمات اطمینان حاصل می کنند و از طرف دیگر مانع از افتادن بیماران در مسیرهای انحرافی تشخیصی یا درمانی می شوند و بدین شکل از پرت گسترده منابع مالی سلامت جلوگیری می کنند.

وی با تاكید بر اینكه در كشور كمبود مسوول فنی آزمایشگاه وجود ندارد، اظهار كرد: در حال حاضر بدلیل مشکلات مالی مراکز دولتی، برخی از آزمایشگاهای بیمارستان های دولتی و تامین اجتماعی فاقد مسوول فنی هستند و این مساله برخی از مسوولان را به این نتیجه گیری غلط رسانده است که کشور با کمبود مسوول فنی مواجه است. اما در واقع بدلیل سیاستگذاری های اشتباه و صدور دستورالعمل هایی که هیچ تفاوتی برای مناطق مختلف کشور اعم از مناطق محروم یا پایتخت قائل نیستند, وضعیتی به وجود آمده است که آزمایشگاههای زیادی با توان علمی و فنی محدود در شهرهای بزرگ تاسیس شده اند که هر کدام با اختصاص یک مسئول فنی به خود عملا مناطق مورد نیاز کشور را از خدمات این واجدین شرایط تصدی فنی آزمایشگاه محروم ساخته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha