وسایل و تجهیزات کار و ملزومات آن باید با وضعیت فیزیولوژی افراد، جهت به دست آوردن بازدهی و کارایی مناسب تطابق داشته باشد.

مهندس خدیجه رحمانی کارشناس ارشد ارگونومی در جریان برگزاری کارگاه سلامت مشاغل دفتری که از سوی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران برپا شد، در گفت وگو با خبرنگار ایسناگفت: تجهیزات کار، نحوه نشستن و استفاده از هر یک از ملزومات محیط کار باید به لحاظ ارگونومی (تطابق محیط کار با فیزیولوژی بدن) مطابقت داشته باشد تا از بروز بیماری‌های ناشی از محیط کار در افراد پیشگیری شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت آشنایی افراد با نوع دکوراسیون و طراحی و چیدمان وسایل محیط کار براساس استانداردهای خاص منطبق با فیزیولوژی بدن، افزود: در صورت رعایت موارد استاندارد در هماهنگی ابزار محیط کار با نوع کارکرد افراد، بسیاری از بیماری‌های ناشی از کارکرد ناصحیح در محیط های کاری (بیماری های شغلی) کاهش می یابد.

وی مشکلات درد گردن، دیسک کمر و زانوها را از جمله شایع‌ترین بیماری‌های شغلی عنوان کرده و ادامه داد: چنانچه محیط کار مناسب با استانداردها باشد، رضایت‌مندی در کار بالا رفته و بر کمیت و کیفیت کار نیز تاثیر گذار خواهد بود.

مهندس رحمانی با اشاره به این نکته که آموزش رعایت استانداردهای محیط کار قبل از استخدام، یکی از ملزومات محیط های کاری به حساب می آید، تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا فرهنگ استفاده از ابزار و وسایل متناسب با فیزیولوژی بدن از دوران مدرسه به دانش آموزان آموخته می شود اما در کشورهای در حال پیشرفت و جهان سوم، بیماری‌های شغلی یکی از معضلات اصلی شاغلین است.

وی در ادامه افزود: همچنین خریداری برخی وسایل و لوازم کاری از جمله میز و صندلی‌های خارجی که مطابق استانداردهای فیزیولوژی بدن مردم آن کشور طراحی شده است نمی تواند ابزار و وسایل مناسبی برای استفاده کنندگان در داخل کشور باشد از این رو انتخاب وسایل در محیط های کاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهندس رحمانی در پایان، صاف راه رفتن، به پهلو خوابیدن و پرهیز از حرکت‌های ناگهانی در هنگام بیدار شدن از خواب را به افراد توصیه و افزود: موقع نشستن نیز بهتر است صاف نشسته و از قوز کردن بر روی صندلی پرهیز شود، همچنین به گونه‌ای باید بر روی صندلی نشست که گودی کمر کاملا پر شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha