آیدا حسنلو، دقایقی قبل از انجام عمل با روحیه‌ای شاد و لبخندی بر لب گفت: «به متخصص هیپنوتیزم اطمینان كامل دارم و خوشحالم از این كه شیرینی مادر شدن را با پیشگامی در روشی تازه تجربه می‌كنم !»

شركت توسعه صنایع پزشكی وزارت بهداشت منحل شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این مادر 26 ساله ساعاتی پیش (ظهر جمعه) در شرایطی نوزاد دختر خود را در بیمارستان عیوض زاده تهران به دنیا آورد كه بدون هیچ گونه داروی بیهوشی و به كمك علم هیپنوتیزم در خواب هوشیاری رفته بود تا نخستین عمل زایمان بدون بیهوشی و در عین حال بی درد را تجربه کند.

دكتر رویا خدایی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و جراح این عمل پیش از ورود به اتاق عمل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار كرد: بیمار پس از 4 ماه گذراندن دوره‌های مدیتیشن و هیپنوتیزم آمادگی لازم برای انجام عمل بدون بیهوشی و با هیپنوتیزم را پیدا كرد اما به دلیل شرایط نوزاد در ماه آخر دوران بارداری مقرر شد تا عمل به صورت سزارین انجام شود.

وی درباره اهمیت استفاده از این روش گفت: شاید بعدها بتوان از این عمل به جای بیهوشی برای بیمارانی كه در معرض خطر بوده و ریسك پذیری زیادی دارند، استفاده شود اما جراحی مساله‌ای اجتناب ناپذیر است و امیدواریم با انجام این عمل دریچه‌ای جدید به علم تجربی باز شود.

دكتر خدایی افزود: عمل سزارین عوارض خود را دارد اما با این روش، عوارض بیهوشی كاملا حذف می‌شود البته در حین عمل علائم حیاتی بیمار تحت مانیتورینگ كامل بوده و متخصص بیهوشی برای مواقع اضطراری در اتاق عمل حضور دارد.

وی خاطر نشان كرد: زایمان بدون درد به روش مدیتیشن و آموزش تنفس‌های خاص از سال‌ها پیش انجام می شده است تا درد قابل تحمل‌تر و انقباضات رحمی مؤثرتر باشد اما این عمل اولین زایمان بدون بیهوشی به روش هیپنوتیزم است.

حسین الماسیان، متخصصن هیپنوتیزم و هیپنوتراپی و عضو تیم جراحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با طرح این ادعا که عمل سزارین بدون بیهوشی، بی حسی و بدون استفاده از هیچ نوع دارویی در شرایط عادی و هوشیاری عملی بی‌سابقه است كه برای اولین بار انجام می شود، اظهار داشت: من تجربه ای 50 ساله در هیپنوتراپی دارم و قبل از این در اسفند ماه سال 1369 در بیمارستان پارس تهران چنین عملی صورت گرفت كه به دلیل ریسك بالا به اطلاع عموم نرسید اما تاكنون هیچ گونه استنادی برای مشابهت انجام این عمل در دنیا وجود ندارد و امروز برای دومین بار عمل سزارین بدون بیهوشی انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان كرد: بیمار در چهار ماه گذشته، هفته‌ای سه روز و به مدت یك ساعت تمرینات خاصی را برای آمادگی عمل انجام می‌داد.

دقایقی پس از تولد «ساقی»:

دكتر رفیع، فوق تخصص زنان و زایمان و نازایی نیز که در جریان این عمل حضور داشت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: در طول انجام عمل، بیمار كوچكترین بیهوشی نگرفت اما هنگام جاسازی مجدد رحم داخل شكم مقداری درد به خاطر تغییر وضعیت تخت احساس شد و شلوغی اتاق عمل، حركت افراد و اصوات ایجاد شده از تمركز بیمار كاست.

وی با اشاره به موفقیت بیش از 80 درصد این عمل گفت: در موقعیتی مناسب‌تر و با تعداد افراد كمتر و آمادگی بیشتر تیم جراحی می‌توان به خوبی این عمل را انجام داد اما زایمان طبیعی راحتتر انجام می‌شد.

دکتر رفیع خاطر نشان كرد: این عمل یك ساعت به طول انجامید در حالی که عمل جراحی با بیهوشی و جراح مجرب ظرف نیم ساعت انجام می‌شود و تیم انجام هیپنوتیزم نیز برای نیم ساعت آمادگی داشتند اما خوشبختانه تا مراحل نهایی این كار را انجام دادند و تنها در دقایق انتهای عمل و جاسازی دوباره رحم برای تحمل درد كمتر، داروی خواب آور به وی تزریق شد.

الماسیان در ادامه به ایسنا گفت: تخت عمل نامناسب بود و به وسیله افراد دائم بالا و پایین می‌شد و آرامش و تمركز بیمار را كم می‌كرد ولی عمل با موفقیت انجام شد و به هیچ وجه تا آخر عمل بیمار در بیهوشی نبود و لحظاتی به خاطر وضعیت نامناسب تخت، احساس درد می‌كرد.

وی تاكید كرد: در هیپنوتیزم، بیهوشی وجود ندارد و بیمار در هوشیاری و خواب مصنوعی است اما احساس درد نمی‌كند.

دكتر خدایی نیز پس از انجام این عمل گفت: دستكاری داخل شكم بسیار دردناك است اما بیمار با توان فوق‌العاده، تحمل و هوشیاری توانست حتی با تیم جراحی نیز ارتباط داشته باشد.

وی افزود: سزارین 45 دقیقه به طول انجامید و بیمار در دقایق پایانی داروی خواب آور به عنوان آرام كننده دریافت كرد اما دردها بسیار ملایمتر از آنچه بود كه بدون هیپنوتیزم صورت می‌گرفت و احساس دردها نیز كاملا طبیعی بود.

وی در خصوص علت انجام عمل به صورت سزارین، گفت: درشتی جنین و شرایط معاینه لگن استخوانی بیمار مانع از آن می‌شد تا زایمان به صورت طبیعی انجام شود و با پیشرفت بارداری شرایط برای انجام زایمان سخت شد و به اجبار سزارین برای بیمار انجام شد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار كرد: انجام این عمل تجربه خوبی بود و وقتی بیمار به روش بیهوشی به خواب می‌رود، عضلات بدن كاملا ریلكس هستند و مانعی برای فعالیت تیم جراحی ایجاد نمی‌شود اما در بیهوشی با هیپنوتیزم در شرایط عضلات به حالت انقباض در می‌آیند و گاه كار عمل را سخت‌تر و نه غیر ممكن می‌كند.

وی در خصوص مشكلی كه برای تخت عمل جراحی پیش آمد، گفت: تخت در ابتدا به حالت نیمه نشسته بود تا هیپنوتیزم به راحتی انجام شود اما بعد سیستم‌های الكترونیكی تخت دچار مشكل شد و نتوانستیم تخت را دوباره به حالت اولیه در آوریم و چون لگن در گودترین قسمت قرار می‌گرفت، عمل با مشكل مواجه شد و در نهایت نوزاد با 3 كیلو و 950 گرم وزن، 51 سانتیمتر قد و 38 سانتیمتر دور سر در ساعت 11:40 صبح امروز (جمعه 25 خرداد ماه 86) در بیمارستان به دنیا آمد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha