سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

مصرف نمک، هم در غذاهای خانگی و هم در مواد غذایی صنعتی بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمک عامل اصلی در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بیماری‌های قلبی و عروقی است.

سلامت نیوز: مصرف نمک، هم در غذاهای خانگی و هم در مواد غذایی صنعتی بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمک عامل اصلی در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بیماری‌های قلبی و عروقی است.

شاید بد نباشد در هفته سلامت نگاهی بیاندازیم به عاملی که به معنای واقعی بلای جان ایرانیان شده است. آمار نشان می‌دهد، سکته‌های قلبی، سرطان‌ها و سکته‌های مغزی به ترتیب جزو علت‌های اول تا سوم مرگ‌ومیر در جهان از جمله در کشور ما شناخته شده‌اند. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بیش از 50 درصد مرگ و میرها در منطقه خاورمیانه ناشی از بیماری‌های عروق کرونر است و حدود 70 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمان کشورهای این منطقه که ایران نیز جزو آن است صرف بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

دکتر محراب مرزبان عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان قلب ایران درگفت وگو با قانون معتقد است: «یکی از گروه‌های در معرض خطر در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی شاغلان هستند چرا که زندگی شهرنشینی سبب شده که افراد بیش از نیمی از عمر خود را در محل کارشان بگذرانند. علاوه بر این افراد باید مراقب سلامت قلب خود در محیط کار باشند. به عنوان نمونه استرس‌های شغلی، بی‌تحرکی، غذاهای آماده و فست‌فودها شرایط را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند.»


مرزبان تصریح کرد: «بیماری عروق کرونر با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده علت اصلی مرگ و میر در دنیا است و برای کاهش آمار این بیماری باید در سطح ملی اقداماتی مانند کنترل آلودگی هوا، نظارت بر سلامت مواد غذایی، رستوران‌ها و فست‌فودها انجام شود.»

بنا به گفته عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان قلب ایران، افرادی که دارای فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند توصیه می‌شود جهت بررسی و معاینات پزشکی به کلینیک‌های تخصصی قلب مراجعه و از وقوع حوادث قلبی مانند تنگی عروق کرونر و سکته قلبی پیشگیری نمایند.

مرزبان خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین عوامل خطرناک در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی داشتن فشار خون بالا، اضافه وزن و نداشتن فعالیت بدنی کافی و همچنین استعمال دخانیات است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی‌ها نیز در کشور ما در حد مطلوبی نیست. عوامل بیماری‌های غیرواگیر عموما با هم در نظر گرفته می‌شود و همه این عوامل سبب بروز یا افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. سبک زندگی مردم، آنها را به سمت چاقی و بی‌تحرکی سوق می‌دهد و این عامل بسیار مهمی برای بروز بیماری‌هاست. علاوه بر این تغذیه نامناسب که حاوی مواد پرچرب و فرآوری‌شده است نیز عامل تعیین‌کننده‌ای است.»

این متخصص قلب با اشاره به مصرف سرانه نمک در ایران گفت: «بیش از 100 عامل برای ابتلا به عروق کرونر شناخته شده است اما عوامل عمده اثبات شده برای آلتروز کرولز، سیگار، فشارخون بالا و زمینه ژنتیک است. بنابراین فشار خون بالا جزو عوامل اثبات‌شده در بیماری‌های قلبی است. همچنین از آنجایی که مصرف نمک هم در غذاهای خانگی و هم در مواد غذایی صنعتی بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمک عامل اصلی در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بیماری‌های قلبی و عروقی است حتی اگر افرادی که فشارخون بالا دارند، مصرف نمک‌ خود را کم کنند، نیازمند داروی کمتری هستند یا نیاز به دارو پیدا نمی‌کنند. بنابراین خانواده‌ها باید رژیم غذایی کم نمک را از کودکی شروع کنند.»


دکتر مرزبان همچنین مصرف میوه و سبزی در کشور را مطلوب ندانست و افزود: «مصرف میوه و سبزی‌ها در کشور در حد مطلوبی نیست. توصیه ما این است که در روز 5 وعده میوه و سبزی‌های تازه مصرف شود. همچنین به دلیل سرعت زندگی شهرنشینی، ممکن است افراد فرصت طبخ غذای سالم و خانگی را نداشته باشند و به غذاهای آماده و فرآوری‌شده روی بیاورند. این غذاها هم چربی بالایی دارند و هم نیترات و مواد افزودنی دارند و معمولا چربی آنها اشباع است و سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شود. همچنین سعی کنند میان‌وعده‌هایی انتخاب کنند که درصد چربی آن کم باشد و از مواد فرآوری‌شده نباشد. افراد باید سعی کنند وزن خود را درحد مطلوب نگه دارند. چاقی و اضافه وزن عامل بسیار تاثیرگذاری در بروز دیابت، فشارخون، سرطان و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha