سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 45558

اگر شما همیشه پراشتها هستید و زیاد می خورید احتمالاً در مدت زمان کوتاهی با افزایش مواجه شده و مجبور می شوید این وضع را تغییر دهید. در واقع شما باید میزان غذایی که مصرف می کنید را با مقدار سوخت و ساز بدن تان تنظیم کنید.

سلامت نیوز: اگر شما همیشه پراشتها هستید و زیاد می خورید احتمالاً در مدت زمان کوتاهی با افزایش مواجه شده و مجبور می شوید این وضع را تغییر دهید. در واقع شما باید میزان غذایی که مصرف می کنید را با مقدار سوخت و ساز بدن تان تنظیم کنید. اما چگونگی انجام این مورد، به تمرین ها و آگاهی از اموری خاص نیازمند است که تنها یک متخصص تغذیه می تواند به شما گوشزد کند.

اما در این مطلب نکاتی ذکر شده اند که رعایت آنها می تواند به کنترل اشتهای تان کمک کند.

وعده های غذایی را از دست ندهید. شما باید در طول یک روز سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، نهار و شام) به همراه دو میان وعده در بین آنها مصرف کنید. فاصله این پنج وعده ترجیحاً نباید از چهار ساعت بیشتر شود. در غیر این صورت پایدار نگه داشتن سطح قند خون و هورمون های اخطاردهنده گرسنگی، چیزی نیست که در کنترل شما باشد و در وعده بعدی اشتهای زیادی برای خوردن غذای بیش از حد خواهید داشت.
بیشتر افرادی که صبحانه نمی خورند دچار این مشکل هستند.

تا می توانید آب بنویشید. هنگامی که احساس گرسنگی می کنید، به جای اینکه به دنبال غذا برای خوردن باشید، یک لیوان بزرگ آب بنوشید. نوشیدن آب در چنین مواقعی، بدن را فریب می دهد و احساس گرسنگی فراموش می شود.

خواب کافی داشته باشید. دو هورمون Leptin و Ghrelin از عوامل اصلی تنظیم اشتها به حساب می آیند که هر دو از میزان خواب روزانه ما تاثیر می پذیرند. کار این هورمون ها کنترل احساس سیری و گرسنگی در بدن است. هشت ساعت خواب شبانه به بهبود عملکرد این هورمون ها و خصوصاً کنترل اشتها در شما کمک می کند.

وضعیت جسمانی خود را بررسی کنید. دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید، دقت کنید که از آخرین باری که غذا خورده اید چقدر می گذرد؟ اگر این زمان کمتر از سه یا چهار ساعت است و هنوز خبری از قار و قور شکم تان نیست، در واقع شما از لحاظ جسمی ضعیف و خسته هستید.
ممکن است برخی مشکلات روحی و عاطفی نیز عامل هایی غیر واقعی در بروز احساس گرسنگی در شما باشند.

غیر از خوردن چه چیزی به شما آرامش می دهد؟ گاهی اوقات، ممکن است افراد، بدون اینکه توجه داشته باشند، برای القای احساس آرامش به خود بی اختیار مشغول خوردن شوند! وضعیتی که به مرور زمان نتیجه ای معکوس خواهد داشت و منجر به صدمه بیشتر به بدن و افزایش استرس های جانبی در درازمدت خواهد شد.

تا حد ممکن عصبی نشوید. مطمئن باشید کاهش وزن چیزی نیست که شما از پسش بر نیایید. حتی اگر به صورت ناخودآگاه بیش از میزان کالری مصرفی بدنتان غذا می خورید، نگران از دست دادن این کالری های اضافه نباشید. البته ورزش کردن و انجام فعالیت هایی که به سوزاندن کالری اضافه کمک کند نیز اجتناب ناپذیر است. اما نگرانی های بی مورد غیر از افزایش استرس برای شما هیچ عایدی دیگری نخواهند داشت.

خودتان را مقصر ندانید. گاهی ما اشتباهاتی می کنیم. البته زندگی همین است. کج رفتن راه و ترمیم مسیر! سعی کنید خودتان را باور داشته باشید و به خود سخت نگیرید. البته همواره رعایت برخی اصول می تواند به شما کمک کند که زندگی بهتر و سالم تری داشته باشید، اما اگر گاهی اوقات برخی چیزها از دستتان در رفت، سعی نکنید خودتان را محاکمه کنید. فشارهای عصبی وضع را بدتر می کنند.
 
منبع: سالم زی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha