وزیر بهداشت و درمان گفت: دانشمندان ایرانی دارویی را به صورت كاملا بدیع و بومی برای كنترل بیماری مالاریا تهیه كرده اند و با توجه به نحوه كنترل بیماری تب دنگی كه وابسته به حشرات است به نظر می رسد این دارو بر روی این بیماری هم موثر باشد.

كامران باقری لنكرانی كه در مالزی به سر می برد در گفتگو به  فارس در شرق آسیا، روابط پزشكی میان دو كشور را در حال گسترش خواند و متذكر شد: به نظر می رسد با توجه به نقاط قوتی كه هر دو طرف ایران و مالزی دارند و نقشی كه هردو كشور در بین كشورهای اسلامی می توانند ایفا نمایند، همكاری این دو كشور می تواند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار باشد.
وی كه در بازدید از مركز كودكان ناتوانان جسمی – تس پوترا- در كوآلالمپور مالزی سخن می گفت، اظهار داشت: در سفر قبلی كه درحاشیه سران كنفرانس اسلامی بود دیداری هم با وزیر بهداشت مالزی برگزار شد. پس از آن ایشان هم به ایران سفر كردند و طی دیداری چند روزه با مراكز مختلف ایران از جمله انستیتو پاستور، دانشگاه علوم پزشكی تهران، مركز سرم سازی رازی و برخی شركتهای ایرانی از نزدیك آشنا شدند.
وی ادامه داد: زمینه های مختلف همكاری نیز ارزیابی شد و در نتیجه پیش نویس یادداشت تفاهمی تنظیم شده كه دو طرف درحال بررسی آن هستند تا نقاط نظر خود را اعمال كنند.
لنكرانی یادآور شد: ما فكر می كنیم كه در زمینه تولید دارو، تولید واكسن، تبادل استاد و دانشجو و پروژه های مشترك تحقیقاتی و پروژه های مشترك آموزشی می توانیم همكاری جدی با مالزی داشته باشیم.
وی با اشاره به این كه كم كم موسسات ایرانی در مالزی جایگاه ویژه ای پیدا می كنند، گفت: ازجمله این موسسات بایو فلش می باشد كه یك تولید ایرانی هست كه در واقع دارویی است كه لارو حشرات را از بین می برد.
وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی خاطر نشان كرد: دانشمندان ایرانی این دارو را به صورت كاملا بدیع و بومی تهیه كرده اند و از این باكتری برای كنترل مالاریا استفاده می شود و با توجه به نحوه كنترل بیماری تب دنگی كه در این جا بیماری شایعی است و وابسته به حشرات می باشد به نظر می رسد این داروی بایو فلش بر روی آن هم موثر باشد.
وی در عین حال به دیگر سطوح همكاری میان دو كشور ایران و مالزی اشاره كرد و افزود: تجربیات مختلفی داشته ایم كه از آن جمله می توان به بهداشت باروری و مبارزه با اچ آی وی ، مبارزه با اعتیاد اشاره كرد كه مورد توجه طرف مالایی قرار گرفته و هیاتهای مختلفی در این خصوص به مالزی سفر كرده اند.
لنكرانی ادامه داد: در همین ارتباط با وزیر جمعیت و زنان مالزی دیداری برگزارشد و در مجموع ما توانستیم در این یكسال گذشته توانمندیهای خودمان را به خوبی به طرف مالزیایی نشان دهیم كه از بسیاری از این قابلیتهای مطلع نبودند.
وی تصریح كرد: در حال حاضر زمینه های همكاریمان نیز كاملا مشخص شده و بخشی از آن پیش از این شروع شده و بخشی از آن نیز پیش از این در حال شكل گیری است و امیدوارم ظرف یكسال آینده پیشرفتهای بیشتری را در این زمینه داشته باشیم.
وی در خصوص كارآمدی داروی مالاریای كشف شده از سوی محققان ایرانی و اثر آن بر روی پشه دنگی یادآور شد: به هر حال این موضوع نیاز به تحقیق بیشتر دارد ولی آنچه در این میان به وقوع می پیوندد اینست كه باكتری به دست آمده توسط محققان ایرانی در آب راكد قرار می گیرد و لارو حشره این باكتری را می بلعد. باكتری مزبور نیز با ورودش به بدن لارو، حشره را مسموم و از بین می برد. نوع سمومی كه این باكتری تولید می كند به نظر می رسد كه بتواند لارو همه حشرات بیماری زا را از بین ببرد و در عین حال برای حشرات غیر بیماری زا و سایر حشرات نیز موثر نباشد.
وی خاطر نشان كرد: تحقیقات اولیه نشان داده كه این باكتری بر روی حشره بیماری تب دنگی نیز موثر است ولی این موضوع احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد.
موسسه تس پوترا یك مركز نگهداری كودكان معلول جسمی و ذهنی است كه تحت نظر بزرگترین سازمان غیر دولتی مالزی –پركیم- اداره می شود. این مركز از سال 1987 به كوشش الهه حشمتی بانوی ایرانی ساكن مالزی تاسیس شده و طی این سالها بودجه خود را به طور مستقیم از تنكو عبدالرحمن پدر استقلال مالزی و پس از آن از دیگر بنیادهای خیریه تامین نموده است.
این مركز تنها مركز كودكان معلول مسلمانان در مالزی به شمار می رود.
تس پوترا علاوه برنگهداری كودكان معلول مركزی است برای گردهمایی خیرین و همینطور مركزی است برای دانشجویانی كه در خصوص كودكان معلول تحقیق می كنند.
در پایان این دیدار نیز وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشكی نیز با اهدای یادبودی از این بانوی ایرانی تشكر و قدردانی نمود.
وی تصریح كرد: دیدن این مركز الهام بخش كه با همت بانوی ایرانی اولین مركز مسلمانان در مراقبت از ناتوانان در مالزی است حقیقتا افتخار آفرین است و به این تلاش سخت كوشانه افتخار می كنیم.
وی اضافه كرد: این قبیل تلاش ها بدون شك حلقه اتصال با خدا و معنویات است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha