سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 45579
سلامت نیوز: مادران نقش بسزایی در برنامه غذایی کودکان دارند. هم اکنون تغذیه کودکان از سوی والدین به خوبی مدیریت نمی‌شود؛ این موضوع عاملی شده است بر رشد نامتعادل فرزندان در سنین رشدشان.

دکتر فاطمه اسفرجانی، پژوهشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در گفتگو با سینانیوز با اشاره به عدم وجود برنامه غذایی مناسب در افراد گفت: «شکل گیری برنامه غذایی از دوران کودکی آغاز می‌شود. اما ما معمولاً به علت عادات غذایی نامناسب که در سنین کودکی تکوین یافته از وجود یک برنامه غذایی مناسب محروم می‌شویم.»

مادران الگوی غذایی نامناسب
این کار‌شناس به نقض مادران در بوجود آمدن الگوی غذایی مناسب اشاره و بیان کرد: « تغذیه کودک به خصوص در دوران ابتدای کودکی وابسته به مادر است. متاسفانه مادران با توجه به سلیقه و مزاج شخصی خود برای تغذیه کودک از طعم دهنده‌ها استفاده می‌نمایند. مادران غذای شیرین را دوست دارند و به هر غذایی که می‌خواهد به کودک خود دهند یک مقدار شکر اضافه می‌نمایند بنابراین به آرامی این طمع و مزه شکر با مزاج کودک سازگار می‌شود.»
دکتر اسفرجانی ادامه داد: «به مادران توصیه می‌شود شکر را از برنامه غدایی کودکان خود خذف نموده و فقط در مواقعی که کودک نیاز به کالری دارد از مقدار اندک شکر استفاده نمایند.»

شکر، نمک و هروئین سه ماده سفید خطرناک
پژوهشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در ادامه این گفتگو به ارتباط معضل اضافه وزن با مصرف شکر اشاره کرد و گفت: «در جوامع امروزه و به خصوص در کشور ما معضل چاقی در بین کودکان رو به افزایش است. مصرف شکر منجر به اضافه وزن و تخریب و فساد سلامت دندان می‌شود. اضافه وزن وچربی ایجاد شده بر اثر مصرف شکر بر اثر سوخت و مصرف نشدن در بدن باقی مانده و تبدیل به بافت ذخیره شده چربی و در ‌‌نهایت اضافه وزن می‌شود و می‌تواند در چربی خون نیز موثر باشد و باعث افزایش چربی خون شود.»
وی ادامه داد: «عدم وجود برنامه غذایی مناسب می‌تواند زمینه ساز بیمارهای سندروم متابولیکی مانند اضافه وزن، قلب و عروق، فشار خون شود که بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در بزرگسالی بیماری‌های جانبی را برای فرد در بر داشته باشد. مادری که دارای فرزند زیر دو سال می‌باشد باید بعد از هر بار تغذیه کودک با شیر مادر یا غذای کمکی برای رعایت سلامت دندان کودک دندان را با آب پاک و شستشو نماید.»

کودکان باید طعم واقعی غذا را احساس کنند
دکتر اسفرجانی با توجه به رفتارهای غذایی نامناسب والدین و الزام کودکان به رعایت آن در پایان خاطر نشان کرد: «تمام رفتارهای غذایی نادرست ریشه در عدم وجود برنامه غذایی مناسب است. والدین باید این اجازه را به کودک خود بدهند که با طمع طبیعی مواد غذایی آشنا شوند و در هیچ صورت از طمع دهنده غذایی استفاده ننمایند. بیشتر رفتارهای غذایی نامناسب ایجاد شده در کودک به علت رفتارهای غذایی نامناسب والدین است که بر اساس مزاج و طبع غذایی خود برای کودک برنامه غذایی تعیین می‌نمایند و عادات غذایی خود را به آن‌ها منتقل می‌نمایند و اجازه احساس طمع واقعی غذا را از آن‌ها صلب می‌نمایند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha