مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست، گفت: منبع اصلی آلودگی هوا وسایل نقلیه موتوری هستند و «خودروها» و «كارخانه‌ها» دو متهم اصلی آلودگی هوا به شمار می‌روند.

سلامت نیوز: مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست، گفت: منبع اصلی آلودگی هوا وسایل نقلیه موتوری هستند و «خودروها» و «كارخانه‌ها» دو متهم اصلی آلودگی هوا به شمار می‌روند.

وی با تأكید بر این كه حتی برای تنفس شهروندان هم شرایط مناسب نیست، تصریح كرد: آلودگی هوا، كودك و بزرگسال، فقیر و غنی و مدیر و كارمند نمی‌شناسد، چرا كه همه باید از همین هوا تنفس كنیم.

نوروزی با اشاره به این كه سازمان جهانی بهداشت استانداردهای خود را از روزانه به سالانه تغییر داده، در صورتی كه استانداردهای ما كماكان روزانه است، اضافه كرد: بر اساس استانداردهای سالانه، هوای تهران در كل سال در شرایط نامناسبی قرار دارد.

این كارشناس محیط‌زیست با اشاره به این كه در جایگاه‌های بنزین آلودگی هوا حتی به 200 برابر حد مجاز می‌رسد، افزود: به دلیل بی‌توجهی و بی‌مبالاتی یك كارخانه خودروساز كه برای ارزان‌تر تمام شدن خودرو تولید‌ی‌اش یك قطعه حیاتی تحت عنوان «كنیستر» را از خودروها حذف كرد، انبوه بخار بنزین به صورت مستقیم به بیرون خودروها و هوای شهر سرازیر شد.

نوروزی با بیان این كه در حال حاضر 700 تا 800هزار خودرو فاقد این قطعه با ورود ماده سمی بنزن به هوا به تشدید آلودگی هوای تهران دامن می‌زنند، گفت: بسیاری از مردم عادی آلودگی را مترادف با دود تصور می‌كنند و این دو را با هم اشتباه می‌گیرند، در صورتی كه به عنوان نمونه مونواكسیدكربن گازی است بی‌رنگ و بی‌بو كه می‌تواند زندگی شهروندان را فلج كند.

وی با ذكر این نكته كه ذرات كمتر از 5/2میكرون كه بخشی از آن توسط خوروها تولید می‌شود بسیار خطرناك هستند، تصریح كرد: خودروهای فاقد مبدل كاتالیست حدود 30برابر خودروهای دارای این مبدل، آلودگی تولید می‌كنند.

نوروزی از آزبست به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا كه در لنت ترمز خودرو و هم ایرانیت سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نام برد

و افزود: بر اساس تصویب هیأت‌دولت هیچ فرد یا دستگاهی اجازه واردات آزبست به كشور را ندارد، در صورتی كه به رغم این مصوبه، یكی

از وزارتخانه‌ها نسبت به ثبت سفارش آزبست و ورود این ماده سمی اقدام كرده است.

وی با بیان این كه در روزهایی كه مدارس به دلیل آلودگی هوا و اعلام شرایط اضطراری تعطیل می‌شوند مردم بیشتر به خیابان‌ها می‌آیند، تصریح كرد: این نكته نشان‌دهنده آن است كه مردم تهران با آلودگی همزیستی مسالمت‌آمیز پیدا كرده‌اند! یا این كه در مورد اثرات منفی آلودگی هوا بر روی سلامت خود به یقین نرسیده‌اند.

منبع:روزنامه اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha