چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 45595
سلامت نیوز: هرم جمعیتی ایران جوان در دهه‌های 60 و 70 به شدت در حال تغییر است و مسوولان وزارت بهداشت عنوان می‌كنند تا سال 1400 جمعیت سالمندان كشور به بیش از 10میلیون نفر می‌رسد. بر اساس آمار‌های رسمی هم‌اكنون 3/7جمعیت ایران را افراد سالمند بالای 60 سال تشكیل می‌دهند كه در سه‌سال آینده این میزان به یك‌چهارم جمعیت كشور افزایش می‌یابد. مساله‌ای كه به هشدار اصلی متولیان سلامت در همایش هفته سلامت تبدیل شد و مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت و درمان عنوان كرد: هرم جمعیتی ایران به‌شدت در حال تغییر است پس سیاستگذاران باید فكری درباره مبحث جمعیتی كشور داشته باشند و جایگزین جمعیت جوان باید مورد توجه قرار گیرد. او با اشاره به اینكه پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمندان در سال 1400 به 10میلیون نفر برسد، می‌گوید: میزان جمعیت سالمند كشور در 40 سال آینده به بیش از 5/21 درصد به جمعیت كل كشور خواهد رسید، در حال حاضر نیز 5/38درصد مراجعان به كلینیك‌های تخصصی را سالمندان تشكیل می‌دهند.

 انتقاد از بی‌برنامگی دولت به سیاست‌های تنظیم جمعیت در كشور به شكلی در چند سال اخیر با افزایش تعداد سالمندان در كشور همراه شده است كه این بی‌برنامگی زمینه تناقض آماری از تعداد سالمندان در كشور را نیز فراهم كرده است. به طوری‌كه طی یك روز وزیر بهداشت از دوبرابر شدن آمار سالمندان كشور در سال 1400 خبر می‌دهد و از سوی دیگر احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران از دوبرابر شدن تعداد سالمندان در مقطع زمانی كنونی سخن به میان می‌آورد. از سوی دیگر مخالفت وزیر بهداشت با سیاست‌های تنظیم جمعیتی كه از سوی دولت و وزارت رفاه اعلام می‌شود نیز از تناقض‌ها در برنامه‌های دولت در حوزه سالمندان به شمار می‌آید.

سن امید به زندگی در ایران 1/72 سال
با این حال وزیر بهداشت و درمان در همایش هفته سلامت آمار‌های دیگری از وضعیت سلامت در كشور در دست داشت. او با اشاره به اینكه بیشترین بار بیماری‌ها در حوادث ترافیكی و بلایا مشاهده می‌شود، خاطرنشان كرد: ایران یكی از كشورهایی است كه بیماری فشار خون بالا در آن بسیار بالاست. وی به فراوانی علت مرگ‌ومیر در ایران اشاره كرد و افزود: 45درصد مرگ‌ومیرها به علت بیماری‌های قلبی، 12درصد سرطان‌ها، سه‌درصد بیماری‌های مزمن تنفسی، 8/1درصد دیابت، 7/18درصد حوادث و 5/19درصد سایر علل است كه موجب مرگ‌ومیر در كشور می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین سن امید به زندگی در ایران را 1/72سال اعلام كرد و افزود: بیش از 97درصد مردم كشور به آب سالم بهداشتی دسترسی دارند. وی نرخ مرگ‌ومیر مادران باردار در كشورمان را 22 در 100هزار نفر اعلام كرد و افزود: مرگ‌ومیر نوزادان در سال 90 به 8/10 در هر 1000 تولد رسیده است. دستجردی میزان باروری در كشورمان را 8/1درصد اعلام كرد و افزود: رشد جمعیت كشور هم‌اكنون 4/1درصد است. وزیر بهداشت سال 91 را سال تكمیل خانه‌های بهداشت عنوان و تصریح كرد: بیش از دوهزار خانه بهداشت ظرف دو سال گذشته در كشور احداث شده و آمار 17هزار خانه بهداشت در سال 88 به بیش از 20هزار خانه بهداشت افزایش یافته است و جشن تكمیل خانه‌های بهداشت را در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار خواهیم كرد. وی نرخ شیوع بیماری سل در كشورمان را طی سال گذشته 14 در 100هزار نفر اعلام كرد و گفت: ایران از جمله كشورهایی است كه مبتلایان به بیماری سل صددرصد تحت درمان قرار دارند.

وی از ثبت 120هزار مورد حیوان‌گزیدگی در سال 90 در كشور خبر داد و عنوان كرد: تنها هفت مورد از آنها ابتلا به هاری بوده است. دستجردی از ثبت كمتر از 12‌هزار مورد ابتلا به تب مالت در سال 90 خبر داد و افزود: این آمار در سال 85 حدود 23هزار مورد بوده است.

تامین ارز مرجع داروهای وارداتی
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینكه مشكل كمبود دارو در كشور نداریم، می‌گوید: انبارهای دارویی پر است، «ال‌سی‌ها» برای خرید دارو از خارج باز شده و مشكل تامین ارز مرجع برای خرید داروهای وارداتی هم حل شد. او می‌افزاید: مشكلات كوچكی برای خرید دارو و مواد دارویی از خارج وجود داشت كه برطرف شد. الان (حساب‌های اعتباری) برای خرید دارو باز شده، پول‌ها حواله شده و روند خرید دارو از خارج مشكلی ندارد، ضمن اینكه در انبارهای دارویی نیز دارو به وفور وجود دارد.
وی ادامه داد: بانك مركزی هم به تعهد خود برای تامین ارز با نرخ مرجع برای شركت‌های وارد‌كننده دارو و مواد اولیه دارویی عمل كرد و ارز مورد نیاز این شركت‌ها با نرخ مرجع دولتی تامین می‌شود.
وحیددستجردی گفت: البته داروهای تك‌نسخه‌ای كه در فهرست دارویی كشور وجود ندارند، مانند گذشته كماكان باید با ارز آزاد وارد شوند ولی ارز با نرخ مرجع برای داروهایی كه در فهرست دارویی كشور است و به صورت قانونی توسط شركت‌های دارویی و مراكز وابسته به دستگاه‌ها وارد می‌شود، به طور كامل تامین می‌شود.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha