چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 45620

لووتیروکسین به عنوان یک هورمون تیروئیدی در مواردی که غده تیروئید مقادیر کافی هورمون تولید نمی کند، تجویز می شود. از این دارو همچنین در کاهش اندازه یک تیروئید بزرگ یا گواتر یا درمان سرطان غده تیروئید استفاده می شود

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ در ابتدای درمان با لووتیروکسین مقدار تجویزی دارو کم خواهد بود. سپس لازم است در حالی که مقدار دارو به تدریج افزایش می یابد. با مراجعات مکرر به پزشکتان و انجام آزمایشات ، مقدار مناسب دارو برای سوخت و ساز بدن شما مشخص شود. بعد از این که این مقدار تعیین شد، این آزمایشات سالی یک بار تکرار شوند.

 لووتیروکسین سدیم چیست؟

لووتیروکسین سدیم به عنوان جایگزین هورمون تیروئید تجویز می شود. این دارو در درمان بیماران مبتلا به کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) بکار می رود. غده تیروئید مسوول ساخت لووتیروکسین می باشد. در بیماران دچار کم کاری تیروئید، تیروئید مقادیر کمتری از این هورمون را تولید می کند. به علاوه این دارو در کودکان دچار کم کاری تیروئید (کرتینیسم) و افراد مبتلا به بزرگی بی علامت تیروئید (گواتر) نیز استفاده می شود. لووتیروکسین به شکل قرص تولید می گردد.

طریقه مصرف لووتیروکسین سدیم

بسته به مشکل شما پزشک معالج دوزاژ بخصوصی از دارو را تجویز می کند. لووتیروکسین را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود مصرف و از تغییر خود سرانه دوز آن جدا پرهیز نمایید. ضمنا دستورات داخل بسته دارو را نیز به دقت مطالعه کنید. لووتیروکسین برای بهبود علایم مشکل شما تجویز می شود و باعث علاج بیماری شما نمی گردد. به این ترتیب، شاید لازم باشد تا انتهای عمر آن را مصرف نمایید. در ضمن ممکن است ظاهر شدن اثرات لووتیروکسین تا چند هفته طول بکشد. هرگز بدون مشورت با پزشک خود، حتی در صورت احساس بهبودی، مصرف دارو را قطع نکنید.

نکات مهم در مصرف دارو :

لووتیروکسین معمولاً روزی یک بار با شکم خالی خورده می شود.مهم است که هر روز ساعت معینی مصرف شود. معمولاً بهتر است ناشتا خورده شود تا بعداً فراموش نشود
از آنجایی که این دارو می تواند بی خوابی ایجاد کند،مصرفش در صبح هنگام از این نظر هم بهتر می باشد.هیچگاه بیشتراز مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید.هر روز پیش از مصرف لووتیروکسین نبضتان را بشمارید (اگر این کار را بلد نیستید، روش آن را از پزشکتان بیاموزید).اگر ضربان قلبتان بالای ۱۰۰ در دقیقه بود یا منظم بود پیش از مصرف نوبت آن روز با پزشکتان تماس بگیرید.اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردیکه آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه منظم دارویی تان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.اگر ۲ نوبت یا بیشتر را فراموش کردید برای تعیین یک برنامه جدید با پزشکتان مشورت کنید. اگر لووتیروکسین را به عنوان یک درمان جایگزینی استفاده می کنید، ممکن است مجبور باشید تا آخر عمر مصرفش کنید. حتی در صورت احساس بهبودی دارویتان را طبق دستور ادامه دهید.

موارد منع مصرف

لووتیروکسین نباید در بیماران مبتلا به پرکاری غده تیروئید و افراد دچار بیماری های وخیم قلبی عروقی همچون نارسایی عروق کرونر، سابقه سکته قلبی، فشار خون کنترل نشده و نیز به منظور کاهش وزن در افراد چاق استفاده شود.
● فراموش کردن دوز دارو

بهتر است لووتیروکسین را با معده خالی و ترجیحا قبل از صبحانه به صورت دوز منفرد میل کنید.

هشدارها و موارد احتیاط

نکات زیر را به پزشک خود اطلاع دهید:

• به لووتیروکسین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید.

• دارویی مصرف می کنید، اعم از داروهای با نسخه یا بی نسخه، بخصوص آمفتامین ها، داروهای ضد اسید معده، عوامل ضدانعقاد مثل وارفارین، عوامل ضدافسردگی (مثل فلوکستین یا آمی ترپتیلین)، داروهای ضداضطراب، داروهای درمان سرطان، آسپرین، مسدود کننده های بتا مثل آتنولول، متوپرولول و پروپرانولول؛ کلستیرامین، کلستیپول، دیگوکسین، انسولین و داروهای خوراکی درمان دیابت، استروژن، مکمل های آهن، متادون، ضدبارداری های خوراکی، فنی توئین، سوکرالفات، استروئیدها همچون پردنیزولون و دگزامتازون، تئوفیلین و حتی ویتامین ها.

• مبتلا به این بیماری ها هستید یا سابقه ابتلا به آنها را دارید: بیماری کبدی یا کلیوی، دیابت، بیماری قلبی شامل فشار خون بالا، نارسایی عروق کرونر، ضربان نامنظم قلب (آریتمی) و سابقه سکته قلبی؛ و کم کاری غده فوق کلیوی یا هیپوفیز.

• قصد انجام عمل جراحی اعم از اعمال دندانپزشکی دارید.

عوارض جانبی

لووتیروکسین ممکن است عوارض ناخواسته ای ایجاد کند. در صورت ازمان یا شدت گرفتن علایم زیر، با پزشک خود مشورت نمایید: سردرد، لرزش، عصبی شدن، تحریک پذیری، کم خوابی و مشکلات خواب، ضعف عضلانی، تعریق و عدم تحمل گرما، گرگرفتگی، تب، تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، کاهش وزن، افزایش اشتها، اختلال قاعدگی زنان و ریزش مو. اما اگر دچار هر یک از علایم یا نشانه های زیر شدید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید: درد سینه، طپش قلب و ضربان قلب تند یا غیر طبیعی.
 

نگهداری داروی

لووتیروکسین را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگهدارید. قرص ها باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود. با گذشتن از تاریخ اعتبار یا نیاز به دارو، آن را دور بریزید.
● مصرف دوز بالا و مسمومیت

در صورت مسمومیت یا فزون دوز به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. برخی از علایم مهم فزون دوز عبارتند از: عصبی شدن، تعریق شدید و تندی ضربان قلب.

تداخلات دارویی

• لووتیروکسین می تواند اثرات داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین را افزایش دهد. • اثرات داروهای مسدود کننده بتا (مثل آتنولول، متوپرولول و پروپرانولول) و دیگوکسین در صورت مصرف همزمان با لووتیروکسین کاهش می یابد. کلستیرامین و کلستیپول (داروهای کاهنده چربی خون) میزان جذب لووتیروکسین را کاهش می دهند. در صورت استفاده از این داروها، آنها را حداقل ۴ ساعت قبل یا ۱ ساعت بعد از لووتیروکسین مصرف کنید. • اگر همراه با لووتیروکسین، انسولین و یا داروهای خوراکی درمان دیابت استفاده می کنید، حتما پزشک خود را مطلع سازید تا دوز آنها را به شکل مناسبی تنظیم کند. • لووتیروکسین ممکن است با آمفتامین ها، داروهای ضداحتقان و برخی داروهای درمان آسم از جمله تئوفیلین، تداخل جدی ایجاد کند.
● کودکان و زنان باردار یا شیرده
• مصرف لووتیروکسین در کودکان و زنان باردار بی خطر است، اما حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. • مقادیر کمی از لووتیروکسین در شیر مادر ترشح می شود؛ در خصوص مضرات و فواید مصرف دارو حین شیردهی، حتما با پزشک خود صحبت کنید.
 

اطلاعات جانبی

• نباید از لووتیروکسین برای کاهش وزن در افراد با کارکرد طبیعی تیروئید استفاده شود. چنین اقدامی می تواند عوارض بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.

• لووتیروکسین ممکن است موجب ریزش مو به ویژه در کودکان و خصوصا در ماه اول درمان گردد، این عارضه معمولا موقتی می باشد.

• بعضی علایم کم کاری تیروئید عبارت اند از: کاهش رشد (به خصوص در اطفال)، کاهش انرژی، افزایش وزن، ریزش مو، خشکی پوست، خشونت صدا و کندی تکلم، عدم تحمل سرما، کاهش اشتها، یبوست و صورت پف آلود و رنگ پریده.

• در طول درمان، مدام با پزشک خود در تماس باشید. لازم است وضعیت هورمون های تیروئید در خون شما بطور منظم آزمایش شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha