چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 45644

متخصص پروتز گفت: «الزاما نیاز نیست که دندان‌های روت کانال شده روکش شوند. در صورتیکه نسج خوب باشد روکش نمی‌کنند. البته عموما دندان‌هایی عصب کشی یا روت کانال می‌شوند که تخریبات وسیعی داشتند و از انجا که دندان‌ها را سوراخ می‌کنند و مقاوت دندان کم شده است از روکش استفاده می‌شود.»

سلامت نیوز : دکتر ابوالفضل صبوری در گفت‌و‌گو با سینانیوز عنوان کرد: «پروتز به مفهوم جایگزینی دندان‌های از دست رفته و یا حفظ دندان‌های باقیمانده است. وقتی دندان وجود داشته باشد با روکش و لامینت دندان بازسازی می‌شود.»

وی ادامه داد: «زمانیکه دندان آسیب‌های زیادی دیده و کشیده شده است ترجیح اول اینست که فضای بی‌دندانی با ایمپلنت جایگزین شود. با ایمپلنت دندان‌های مجاور آسیب نمی‌بینند.»
این متخصص پروتز در زمینه مواردی که امکان ایمپلنت نیست، خاطرنشان کرد: «در صورتیکه فرد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های سیستماتیک باشد یا به دلیل هزینه‌های بالای درمان و یا طول مدت درمان نتوان از ایمپلنت استفاده کرد از دندان‌های مجاور به عنوان پایه استفاده می‌شود و بریج (پل) زده می‌شود.» دکتر صبوری در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا دندان‌های روت کانال شده نیاز به روکش دارند، اذعان کرد: «الزاما نیاز نیست که دندان‌های روت کانال شده روکش شوند. در صورتیکه نسج خوب باشد روکش نمی‌کنند.»
وی افزود: «البته عموما دندان‌هایی عصب کشی یا روت کانال می‌شوند که تخریبات وسیعی داشتند و از انجا که دندان‌ها را سوراخ می‌کنند و مقاومت دندان کم شده است از روکش استفاده می‌شود.»
این متخصص پروتز گفت: «همیشه نمی‌توان از بریج استفاده کرد. دندان‌های مجاور باید استحکام لازم را داشته باشد و فضای بی‌دندانی زیاد نباشد.» وی توضیح داد: «اگر فضای بی‌دندانی زیاد باشد، یا در اطراف دندان نباشد و یا استحکام دندان‌های مجاور کم باشد مجبور هستند از پلاک‌های متحرک استفاده کنند.» دکتر صبوری با اشاره به اینکه برای بی‌دندانی کامل روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد، گفت: «در صورت امکان همه دندان‌ها ایمپلنت می‌شود اما در مواردی چند پایه (بین ۲ تا ۴پایه) گذاشته می‌شود و روی این‌ها پلاک متحرک گذاشته می‌شود.» این متخصص پروتز در پایان خاطرنشان کرد: «پروتز‌ها نیاز به بهداشت بیشتری دارد. در هر صورت جسم اضافه‌ای است که وارد فضای دهانی شده و تحریکاتی بر روی لثه دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha