چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 45647

سال گذشته تحریم خرید نفت و بانک مرکزی ایران از سوی اتحادیه اروپا به مهم‌ترین و تاثیر‌گذار‌ترین اتفاق در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور تبدیل شد و نوسانات قیمت دلار در بازار غیررسمی به بی‌سابقه‌ترین رکورد خود در تاریخ رسید

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ سال گذشته تحریم خرید نفت و بانک مرکزی ایران از سوی اتحادیه اروپا به مهم‌ترین و تاثیر‌گذار‌ترین اتفاق در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور تبدیل شد و نوسانات قیمت دلار در بازار غیررسمی به بی‌سابقه‌ترین رکورد خود در تاریخ رسید.
 
بالارفتن نرخ دلار و به دنبال آن افزایش نرخ مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی یکی از معضلاتی بود که در اواخر سال ۹۰ بسیاری از پزشکان با آن مواجه بودند چراکه از یک طرف با کاهش کالاهای وارداتی و نایاب شدن آن‌ها روبرو بودند و از سوی دیگر مجبور به خرید این تجهیزات با قیمت بالا شده بودند.
شاید در حوزه های دیگری مانند جراحی های عمومی، پزشکان این شانس را دارند که فقط حق‌الزحمه خود را از بیمارستانها بگیرند و بقیه هزینه‌ها نیز با بیمارستان است اما در مورد دندان‌پزشکان چنین نیست. دندان‌پزشکی هزینه‌های جانبی زیادی دارد که همگی برعهده خود دندان‌پزشک است. این امر باعث بالا رفتن خدمات دندانپزشکی شده و این رویدادی است که بیشترین اثر منفی را در سلامت مردم خواهد داشت. از سال گذشته تاکنون قیمت مواد دندانپزشکی از قبیل آمالگام (ماده‌ای که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد) و کامپوزیت (مواد سفید) دو برابر افزایش یافته است. این در حالیست که وزارت بهداشت به دندانپزشکان اجازه افزایش تعرفه را نداده و این امر دندانپزشکان را به سمت استفاده از مواد ارزان قیمت و بی‌کیفیت سوق داده است.
گرانی این مواد و تجهیزات سبب شده بسیاری از مراکز دولتی و خیریه ارایه دهنده خدمات دندانپزشکی ارزان قیمت و برخی از دندانپزشکان از مواد و تجهیزات غیراستاندارد دندانپزشکی استفاده کنند. از سوی دیگر وارد کنندگان تجهیزات پزشکی که تمایل دارند، اجناس مرغوب را از مجاری قانونی وارد کشور کنند، به دلیل نوسانات قیمت ارز، عدم حمایت دولت و سیستم بانکی کشور و بروکراسی اعمال شده، قادر به رقابت نبوده و شاهد ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی به کشور هستند.دکتر زهره آهنگری اندودنتیست در گفت‌و‌گو با سینا عنوان کرد: « با وجود اینکه هنوز مشکلی در تامین مواد نداریم اما متاسفانه بعد از افزایش قیمت دلار قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی ۲ تا ۳ برابر شد.» وی با بیان اینکه گرانی‌ها کاذب است، گفت: «به محض اینکه دلار جهش ناگهانی داشت مواد گران شد و این در حالیست که با دلار ارزان تری خریداری شده بودند و هنوز از موادی که در گذشته خریداری شده بوده استفاده می‌کنیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha