چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷

برای افسردگی دلایل مختلفی را می‌توان نام برد با این حال یک نوع از افسردگی ریشه در بیماری‌های زمینه‌ای طبی دارد به طوری که اغلب بیماری‌های مزمن، اختلال افسردگی را در پی دارد که در این میان دیابت با توجه به نوع بیماری، مصرف مداوم و همچنین عوارض دارو‌ها زمینه ساز ابتلا به این اختلال است

افسردگی در کمین دیابتی‌ها
سلامت نیوز : دکتر حامد محمدی کنگرانی در گفت‌و‌گو با سینا نیوز با ارائه تعریف دقیق از بیماری افسردگی، به آثار روانی بیماری بر مبتلایان اشاره کرد و افزود: افسردگی و ابتلای به آن دلایل مختلفی دارد با این حال یکی از علتهای بروز افسردگی بیماری‌های زمینه‌ای است که دراین خصوص تشخیصی با عنوان اختلال افسردگی ناشی از بیماری طبی برای فرد مبتلا داده می‌شود.

این عضو انجمن رسانه و روانپزشکان، مزمن‌تر بودن بیماری را عامل درمان سخت این نوع از افسردگی دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه هم بیماری عامل و هم افسردگی ناشی ازآن باید درمان شود، مزمن بودن بیماری فرایند درمان را سخت‌تر می‌کند از این رو هرچه بیماری سخت‌تر باشد، درمان مشکل‌تر و بیمار نیز آسیب پذیر‌تر خواهد بود. این متخصص روانپزشکی دیابت را یکی از عوامل بروز افسردگی بیان کرد و اظهار داشت: دیابت، یک بیماری مزمن است و درمان و همچنین مدت زمان طولانی مصرف دارو را در پی دارد از این رو تغییرات خاصی را در زندگی مبتلایان سبب می‌شود که مشکلاتی از جمله کاهش و افزایش قند خون، نوروپاتی دیابتی، نفرودیابتی، زخم پای دیابتی و عوارض معلول کننده دیگررا به همراه دارد که می‌توان آن‌ها را ازعوامل ابتلای دیابتی‌ها به افسردگی دانست. محمدی در ادامه افزود: پس از بروزبیماری دیابت و با توجه به شرایط آن، در ‌‌نهایت ممکن است با فردی مواجه شویم که دچار اختلال افسردگی فرعی، شدید و یا متوسط است که قطع عضو و شرایط سنی بیمار، می‌تواند مشکلات و اوضاع سبب شده را دوچندان کند.

کاهش میل جنسی و خلق، پیامد برخی از داروهای دیابتی
این روانپزشک با اشاره به تاثیر برخی از دارو‌ها در بروز افسردگی، خاطر نشان کرد: تغییرات خلقی در روحیه بیماران، یکی از تاثیرات دارویی است به طوری که کورتن باعث بالابردن خلق، داروهای بیماران قلبی و دیابتی باعث پایین آمدن خلق و همچنین کاهش میل جنسی می‌شود که این مشکلات در بیماران دیابتی دوچندان عمل می‌کند.

فرایند مصرف مداوم دارو، استرس زا است
وی مصرف مرتب دارو را فرایندی استرس زا توصیف کرد و گفت: با توجه به نوع بیماری دیابت و لزوم مصرف مداوم دارو و انسولین، نوعی استرس به منظور طولانی بودن مدت زمان مصرف در فرد ایجاد می‌شود که همین امر می‌تواند افسردگی را سبب شود به این منظور نباید زمینه‌های ابتلا به افسردگی و گوشه گیری را در افراد فراهم کرد.

خوردن یک شکلات برای کودک دیابتی، دردسر ساز نیست
محمدی در ادامه با بیان شرایط دیابت در دو دوران حساس کودکی و سالمندی، تصریح کرد: دیابت نوع یک بیشتر در سنین کودکی و نوع دو در سایر افراد بروز می‌کند که هردو نوع آن در مبتلایان خردسال و سالمند، شرایط و آثار متفاوتی را به جا می‌گذارد به طوری که در مورد کودکان، والدین با حساسیت بیش از اندازه استرس را به کودک منتقل می‌کنند. و این در حالی است که مصرف یک شکلات کودک را دچار مشکلات خاص نخواهد کرد.

سالمندان غرور دارند، آن‌ها را نصیحت نکنیم
وی در پایان در خصوص وضعیت سالمندان دیابتی، خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش عوارض دیابت در دوران سالمندی، این افراد نیازمند دقیق کنترل خون هستند با این حال این پیگیری نباید توام با سرزنش و نصیحت باشد چرا که سالمندان از غرور خاصی برخورداند و این مسئله ممکن است در شرایط روانی آن‌ها تاثیرات مخربی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha