چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 45653

۲۳فروردین ماه روز دندانپزشک است که با توجه به تصویب طرح کار بهداشت کاران دهان و دندان این روز به عنوان روز دندانپزشک نامگذاری شده است

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، دندانپزشکان قشری از پزشکان جامعه هستند که در نظر ابتدایی مرفه‌تر از سایر پزشکان هستند اما وقتی پای درد و دل آن‌ها می‌نشینی و از مشکلات و دغدغه‌هایشان می‌پرسی انبوهی از مسائل را در رابطه با رشته و صنف خودشان بیان می‌کنند.

به سراغ یکی از این دندانپزشکان رفتیم و در ابتدا از دغدغه‌های دندانپزشکان پرسیدیم یکی از اساسی‌ترین مسائلی که در گفته‌های او به چشم می‌خورد مازاد دندانپزشک است که این تعداد در مناطق جغرافیایی مختلف به صورت مناسب و همگون توزیع نشده‌اند. وقتی از دکتر محمد صادق آخوندی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد مشکلی که بین دندانپزشکان در رابطه با نامگذاری روز دندانپزشک است پرسیدیم ایشان، این انتخاب را انتخاب مناسبی در آن زمان دانستند و از جمله موافقان بودند.

وضعیت دندانپزشکان و مشکلات آن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آینده شغلی دندانپزشکان از مسائلی است که با توجه به وضعیت کنونی کشور و تعداد زیاد دندانپزشکان نگران کننده است. در حالی که زمانی که روز دندانپزشکی مصوب شد تعداد دندانپزشکان به حدی کم بود که مجلس برای تامین نیروی انسانی دندانپزشک مجبور شد که طرح بهداشت کار دهان و دندان را مصوب کند و فلسفه نامگذاری امروز هم روز تصویب طرح توسط مجلس شورای اسلامی است.
ولی اکنون جهت کار عوض شده است و با افزایش حجم نیروی دندانپزشک تامین آینده شغلی در معرض تهدید است و همین مسئله هم چه بسا سلامت کشور را می‌تواند زیر سوال ببرد.
به هر حال دندانپزشک وقتی فارغ التحصیل می‌شود، نیاز به بازار کار دارد و اگر بازار کار نباشد ناچار می‌شود به روشهای غیر اصولی دست بزند و ضریب خطا در حرفه او بالا می‌رود و در مواردی ممکن است درمانهای غیر ضروری انجام دهد.
در بسیاری از کشور‌ها که تعداد دندانپزشک‌ها افزایش یافتند دانشکده‌ها را تعطیل کرده‌اند یا در مواردی ظرفیت پذیرش دانشجو را محدود کرده‌اند. ولی ما علی رغم تعداد زیاد دندانپزشکان شاهد افزایش دانشکده‌های دندانپزشکی هستیم که این یکی از مشکلاتی است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.
مشکل دیگری که وجود دارد نیاز به کار و بازار کار دندانپزشکی است که با توجه به شرایط موجود و گرانی ابزار و وسایل و خیلی از مواد دندانپزشکی که از خارج کشور می‌آید و افزایش نرخ ارز به وجود آمده است.
مشکلات نحوه تامین محل کار، ابزار کار و امکانات کاراز زمره مشکلاتی است در رابطه با تامین شغلی برای دندانپزشکان وجود دارد که کار را نسبت به گذشته مشکل‌تر کرده است البته این خاص دندانپزشکان نیست شاید برای دیگر افراد جامعه هم وجود دارد.

اشاره کردید که دندانپزشکان با توجه به آینده شغلی نامشخص ممکن است به روشهای غیر اصولی در درمان دست بزنند ممکن است در این مورد بیشتر توضیح دهید؟
فردی که نیاز دارد معاش زندگی‌اش را تامین کند اقدام به تاسیس مطب می‌کند اگر در این روند با مشکل مواجه شود و مردم امکان پرداخت هزینه را نداشته باشند ممکن است به هر صورت به کیفیت درمانش آسیب برساند و یا حتی اقدام به درمانهای غیرضروری کرده و از اعتماد بیمار سوء استفاده کند.
انتظار دندانپزشک این است که بعد از ۶ تا ۷ سال تحصیل مشغول به کار شود و از تخصصش بهره برداری کند در حالی که اگر زمینه کار برای او وجود نداشته باشد مشکلات جانبی فراوانی وی را دربر می گیرد.

بهتر نیست برای جلوگیری از این مسائل هزینه‌های درمان را کاهش دهیم؟
وقتی دندانپزشک ناچار می‌شود که هزینه‌های سنگین را پرداخت کند مجبور است هزینه درمان را بالا ببرد در زنجیره درمانی دندانپزشک می‌خواهد تخصص خود را ارائه دهد و بیمار می‌خواهد درمان خود را بگیرد اگر این‌ها نتوانند در جایی با هم به توافق برسند در روند درمان خلل ایجاد می‌شود منشا خلل را باید پیدا کرد و جلویش را گرفت.
یک راهش این است که عامل دیگری مداخله کند و هزینه‌ها را پایین بیاورد لازمه‌اش این است مواد مورد نیاز دندانپزشکان به قیمت ارزان‌تر عرضه شود.
روش دیگری که در این مورد راهگشاست این است که امکان تاسیس مطب زیاد شود یا بیمه‌ها مداخله کنند و بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کنند تا مردم امکان استفاده از خدمات را داشته باشند به هر حال باید این مشکل حل شود

وضعیت ایران در رشته دندانپزشکی نسبت به جهان چگونه است؟
تا آنجایی که من مطلعم درگذشته دربسیاری از کشور‌ها دانشگاههای دندانپزشکی ایران را معتبر می‌دانستند منتها امروز شرایط کمی تغییر کرده است و ارزیابی جایگاه دندانپزشکی از نظر کیفی در سطح جهان نیاز به بررسی علمی دارد که باید انجام شود.
ایران دانشگاههای مختلفی دارد درجه دانشگاه‌ها در کیفیت سطح علمی دانشکده‌ها، کیفیت اساتید و امکاناتی که دارند تاثیر دارد و آن‌ها را از هم متمایز می‌کند و طبیعتا این عوامل در رتبه علمی فارغ التحصیلان هم تاثیر گذار است پس نمی‌توان در مورد وضعیت دندانپزشکی کشور نظر قطعی داد و این ارزیابی نیاز به بررسی علمی دارد. اما به نظر بنده کیفیت کار در دانشگاه علوم پزشکی تهران نه اینکه راضی کننده باشد خیلی ضعف دارد که در اینجا نمی‌توان ریشه یابی کرد اما از نظر کیفی از بسیاری از کشور‌ها بالا‌تر است.

نظرتان را در مورد تعرفه دندانپزشکی و هزینه های متقابل پزشک و بیمار بگویید؟
خدمات دندانپزشکی به صرف ارائه خدمت فی نفسه نباید دیده شود و درمقابل به مسائلی همچون تاسیس دانشگاه‌ها و تربیت نیرو‌ها و بالابردن کیفیت بازآموزی‌ها که اکنون به صورت فرمالیته انجام می‌شود، بیشتر پرداخته شود.
در یکسری مسائل باید بازنگری شود تا کیفیت بالا رود و به روشهای تامین امکانات برای دندانپزشکان بیشتر توجه شود. بطوریکه دسترسی بیشتری به خدمات داشته باشند که بتوانند خدمات بهتری ارائه کنند. و دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند و نگران آینده شغلیشان نباشند.
در این خصوص باید بیمه‌ها فعال‌تر شوند به بحث اقتصاد درمانی به صورت علمی پرداخته شود.
بحث دارایی دندانپزشکان یکی از مواردی است که باید به آن پرداخت چرا که هر سال به صورت روتین ۳۰-۲۰ درصد از دارایی خود را به صورت مالیات پرداخت می‌کنند و دندانپزشکان نسبت به بقیه متخصصان بالا‌ترین نرخ افزایش مالیات را دارند با توجه به اینکه وابسته به مواد و تجهیزات هستند و این کار علمی نیست و نمی‌توانند تعرفه‌ها را بالا ببرند چون مردم توان پرداخت آن را ندارند و کیفیت کارشان پایین می‌آید که در ‌‌نهایت مردم در اخذ کیفیت درمان آسیب می‌بینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • tangoole ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    6 9
    salam tanx.
  • کیوان ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
    12 10
    nice
  • alireza ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    27 46
    ببخشید یعنی اینکه من میخوام دندان پزشکی بخونم آینده براش وجود نداره پدر من مطب هم برای من خریداری کرده البته هنوز انتخاب رشته نکردم؟؟ ممنون
  • سید امین ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    29 8
    سلام دوستان من دانشجوی ترم 1 هوشبری هستم سال 96. الان پدرم میخواد منو بفرسته روسیه برای دندان پزشکی. الان خیلی دودل هستم که برم یا بمونم. من ادم درس خونی هستم و فکر میکنم توی هر رشته ای بتونم موفق بشم. از طرفی میگن هوشبری اینده ی خوبی داره. البته ارشد و دکترا فعلا نداره اما شاخه های دیگه داره. و اگر دکترا بگیری میتونی حداقل رییس یک بخش یا عضو هیأت علمی بشی. اون طرف دندان پزشکیه. میگن در حال اشباع شدنه. و یه ریسکه. تقریبا450 میلیون هزینشه.الان موندم چیکار کنم؟ لطفا لطفا منو از این دودلی نجات بدین. با تشکر فراوان