یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 45684

کاندوم زنانه از نوعی پلاستیک به نام پلی اورتان (Polyurethane) ساخته شده است. پلاستیک کاندوم زنانه قسمت داخلی، گردنه و لب های بیرونی واژن (آلت تناسلی زنانه) را می پوشاند. این وسیله نیز مانند کاندوم مردانه از بارداری ناخواسته، انتقال میکروب ها و ویروس هایی که می توانند از طریق تماس جنسی انتقال یابند، جلوگیری می کند. این وسیله می تواند تا 8 ساعت قبل از تماس جنسی داخل واژن خانم ها جای داده شود.

کاندوم زنانه چیست و چگونه عمل می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، پیشگیری از بارداری به اشکال مختلفی وجود دارد. کاندوم زنانه یکی از روش های موجود است که از بارداری جلوگیری می کند و می تواند به شما کمک کند که دربرابر بیماری های مقاربتی مصون بمانید.

کاندوم زنانه به شکل یک لوله نازک از لاستیک نیتریل یا لاتکس است که در واژن قرار داده و بعد از رابطه جنسی بیرون می آورید.

کاندوم زنانه دارای جنس لاستیکی بسیار نازک، نرم و لطیف و بسیار راحتی است که دو حلقه قابل انعطاف درهردو سرانتهایی آن وجود دارد. یکی از این حلقه ها کمک می کند که کاندوم در داخل واژن خانم ها در آخر رحم ثابت جای بگیرد. همزمان حلقه دیگر کاندوم بیرون واژن قرار دارد. اجازه دهید انتهای باز جلوی واژن شما را بپوشاند. هنگامی که رابطه جنسی دارید، آلت تناسلی همسرتان از طریق لوله کاندوم وارد واژن شما می شود.

کاندوم اسپرم را از رحم شمادور نگه می دارد و از باردار شدن شما جلوگیری می کند. به علاوه، کاندوم از شما و شریک زندگیتان در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کند، زیرا هیچ یک از شما با مایعات جنسی دیگری در تماس نیستید.

پس از رابطه جنسی، کاندوم را با احتیاط بیرون می آورید و در عین حال مطمئن می شوید که منی داخل آن قرار دارد. فقط یک بار باید از کاندوم زنانه استفاده کنید و بعد از اتمام رابطه جنسی آن را در دستمال پیچیده و در سطل زباله بیندازید.

اگر از کاندوم زنانه استفاده می کنید، شریک زندگی شما نیازی به پوشیدن کاندوم مردانه ندارد. اگر از دو کاندوم به طور همزمان استفاده کنید، ممکن است هر دو و یا یکی پاره شود.

اگر کاندوم پاره شود یا به درستی از آن استفاده نکنید، از بارداری یا بیماری های مقاربتی در امان نیستید. قبل از رابطه جنسی از موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • بسته ی کاندوم قبل از استفاده از کاندوم آسیب ندیده است.
  • کاندوم تاریخ مصرفش تمام نشده است.
  • شما در تمام مدت رابطه جنسی از کاندوم استفاده می کنید.
  • کاندوم پاره نمی شود.
  • آلت تناسلی همسرتان در داخل کاندوم می ماند و بیرون از آن نمی لغزد.
  • کاندوم هنگام رابطه جنسی بیرون نمی آید.
  • قسمت بیرونی کاندوم داخل واژن شما نمی رود.

کاندوم زنانه چقدر موثر است؟

کاندوم های زنانه تقریباً به اندازه کاندوم های مردانه خوب عمل می کنند تا زمانی که به درستی از آنها استفاده کنید. اگر از آنها به درستی استفاده شود،حدود 95٪ موثر هستند.

برای زوج هایی که همیشه از آن به درستی استفاده نمی کنند، هر سال از هر 100 زن، 21 نفر باردار می شوند. برای استفاده کنندگان کاندوم مردانه ، این عدد 18 است.

کاندوم های زنانه خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی (STD) را از بین نمی برند، اما شانس شما را تا حد زیادی کاهش می دهند.

فواید کاندوم زنانه

یکی از بزرگترین مزایای کاندوم های زنانه این است که می توانید آنها را بدون نسخه یا مراجعه به پزشک برای معاینه خریداری کنید.

کاندوم های زنانه نیز زندگی را آسان تر می کند و به شما امکان می دهد برای رابطه جنسی آماده شوید. می توانید تا 8 ساعت قبل یکی از آن ها را در داخل واژن قرار دهید.

شریک زندگی شما نیز ممکن است تجربه راحت تری داشته باشد زیرا کاندوم های زنانه می توانند با طیف وسیعی از اندازه های آلت تناسلی تناسب داشته باشند. همچنین ممکن است از تحریک اضافی کلیتوریس به علت وجود حلقه بیرونی لذت ببرید. به علاوه، می توانید از هر نوع روان کننده ای با آن استفاده کنید.

مزایای دیگر کاندوم زنانه عبارتند از:

  • شریک زندگی شما نیازی به خارج کردن آلت تناسلی به محض انزال ندارد.
  • برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند گزینه مناسبی است.
  • لازم نیست که حتما آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ باشد.
  • عوارض جانبی کمی دارد.
  • برای رابطه مقعدی خوب است.

معایب کاندوم زنانه

کاندوم های زنانه دارای معایبی هستند. در مقایسه با کاندوم‌های مردانه، میزان پارگی آن‌ها بالاتر است، یافتن آنها در فروشگاه‌ها سخت‌تر است و می‌تواند گران‌تر باشد.

زوج ها گاهی اوقات دوست ندارند حلقه بیرونی را ببینند . گاهی اوقات نیز متوجه می شوند که کاندوم هنگام رابطه جنسی پر سر و صدا است.

سایر موارد منفی احتمالی عبارتند از:

  • گذاشتن کاندوم ناراحت کننده است.
  • ممکن است در موارد نادر واکنش آلرژیک ایجاد کند.
  • ممکن است خانوم هنگام استفاده از کاندوم احساس ناراحتی کند.
  • اگر کاندوم برای مدت طولانی در واژن باقی بماند، ممکن است عفونت دستگاه ادراری (UTI) ایجاد کند.

اگر به لاتکس، نیتریل یا پلی اورتان آزمایشگاهی حساسیت دارید یا فکر می کنید ممکن است در واژن شما به درستی کار نکند، ممکن است کاندوم زنانه برای شما مناسب نباشد.

نحوه قرار دادن و خارج کردن کاندوم زنانه

  1. برای جلوگیری از پارگی کاندوم را با احتیاط باز کرده و از بسته بندی خارج کنید.
  2. حلقه ضخیم و داخلی با انتهای بسته برای قرار دادن در واژن استفاده می شود و کاندوم را در جای خود نگه می دارد. حلقه خارجی نازک در خارج از بدن باقی می ماند و دهانه واژن را می پوشاند.
  3. یک موقعیت راحت پیدا کنید. در حالی که کاندوم را در انتهای بسته نگه داشته اید، دو طرف حلقه داخلی را با انگشت شست و سبابه خود فشار داده و داخل واژن قرار دهید. گذاشتن کاندوم زنانه، شبیه گذاشتن تامپون در واژن است.
  4. با استفاده از انگشت خود، حلقه داخلی را تا جایی که به سمت بالا می رود فشار دهید تا در مقابل دهانه رحم قرار گیرد. کاندوم به طور طبیعی منبسط می شود و ممکن است آن را احساس نکنید.
  5. مطمئن شوید کاندوم پیچ خورده نیست. حلقه بیرونی نازک باید در خارج از واژن باقی بماند.
  6. آلت تناسلی شریک جنسی را برای باز کردن مسیر کاندوم هدایت کنید. اگر احساس کردید آلت تناسلی بین کاندوم و دیواره‌های واژن لغزیده است یا حلقه بیرونی به داخل واژن فشار می‌یابد، رابطه جنسی را متوقف کنید.
  7. برای برداشتن، حلقه بیرونی را به آرامی بچرخانید و کاندوم را از واژن بیرون بیاورید.
  8. بعد از یک بار استفاده از کاندوم، آن را در دستمال پیچیده و در سطل زباله بیندازید. از کاندوم استفاده مجدد نکنید.

نحوه استفاده از کاندوم زنانه
نحوه صحیح استفاده از کاندوم زنانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    0 0
    اسفنج ضد بارداری رو امتحان کن احتمال قوی جواب میده