جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه بوفالو در یک مطالعه جدید نشان داده‌اند که تماس با آلودگی هوا در سالهای نخست زندگی و همچنین در هنگام نخستین زایمان، احتمال ابتلا به سرطان سینه را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز: متخصصان علوم پزشکی دانشگاه بوفالو در یک مطالعه جدید نشان داده‌اند که تماس با آلودگی هوا در سالهای نخست زندگی و همچنین در هنگام نخستین زایمان، احتمال ابتلا به سرطان سینه را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، آلودگی هوا در این شرایط موجب تغییراتی در مولکول وراثتی دی ان ای می‌شود و می‌تواند با بروز سرطان سینه پیش از یائسگی ارتباط داشته باشد.
این متخصصان دریافتند هرچه میزان تماس فرد با آلاینده‌های هوا بیشتر باشد سطح پروتئینی موسوم به ای – کادهرین در بدن افزایش پیدا می‌کند. این پروتئین نقش مهمی در چسبندگی سلول ها ایفا می‌کند. فرآیند چسبندگی سلولی تاثیر حیاتی در حفظ ثبات محیط‌های سلولی و اطمینان از سلامت بافت‌ها دارد. بنابراین تغییر در مولکول دی ان آ و میزان تولید ای – کادهرین در اثر تماس با آلودگی هوا روی این فرآیند حیاتی تاثیرات نامطلوبی برجای می‌گذارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ژن ویز، دکتر کاترین دوبسون متخصص همه‌گیرشناسی و دستیار مطالعاتی در دپارتمان طب اجتماعی و پیشگیری در این باره تصریح کردکه این قبیل تغییرات ژنتیکی نقش چشمگیری در ایجاد و رشد سرطان دارند.

شرح این بررسی‌ها در نشست مطالعاتی انجمن سرطان آمریکا ارائه شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha