سلامت نیوز: فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: افراد سیگاری مبتلا به سینوزیت بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند و باید مصرف سیگار را ترك كنند.

مسعود مردانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: مصرف سیگار به تدریج قدرت دفاعی مژك های دستگاه تنفسی در مقابله با بیماری های میكروبی و ویروسی را از بین می برد و در نهایت منجر به سرطان می شود.

وی ادامه داد: سیگار می تواند حركت مژك های دستگاه تنفسی حتی در سینوس ها را بی حركت كند و عملكرد این مژك ها كه پاك كننده آلاینده ها در دستگاه تنفسی است را مختل كند.

مردانی اضافه كرد: در صورت اختلال در عملكرد مژك های دستگاه تنفسی، قدرت دفاعی مژك های دستگاه تنفسی در برابر بیماری های میكروبی و ویروسی از بین می رود.

وی با بیان اینكه این اختلال منجر به بروز عفونت های مختلف و حتی سرطان می شود، گفت: مصرف سیگار، بیماری سینوزیت را تشدید می كند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: افراد سیگاری مبتلا به سینوزیت باید ترك سیگار را در برنامه خود قرار دهند چرا كه مصرف سیگار سبب می شود كه اطرافیان آن ها نیز در معرض بیماری سینوزیت قرار گیرند.

مردانی اضافه كرد: سینوزیت به علت التهاب سینوس‌های اطراف صورت و بر اثر عفونت ‌های میكروبی، باكتریایی و ویروسی به وجود می آید.

این فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: سینوزیت می تواند هر كدام از سینوس ها را بطور مجزا یا همراه یك یا همه سینوس ها درگیر كرده باشد، به این ترتیب در مواقع تشدید می تواند همه سینوس های یاد شده درگیر شوند و پان سینوزیت ایجاد شود.

وی ادامه داد: بسته به روند عفونت، سینوزیت ها می تواند به صورت حاد با علامت برجسته و مشخص و یا به صورت كند و تدریجی و مزمن تقسیم بندی شود.

مردانی گفت: سینوزیت حاد، بیماری كوتاه مدتی است كه به آنتی‌بیوتیك‌ها و داروهای ضد‌احتقان به خوبی پاسخ می‌دهد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: سینوزیت مزمن، سینوزیتی است كه حداقل شش ماه طول كشیده باشد، در این مورد درمان دارویی و جراحی بطور توام انجام خواهد شد.

وی با اشاره به علایم سینوزیت حاد، گفت: درد، فشار روی صورت، انسداد بینی، ترشح بینی، كاهش حس بویایی و سرفه غیر ریوی در كودكان از علایم این بیماری است.

مردانی گفت: علاوه بر این، افراد مبتلا به این اختلال ممكن است از تب، بوی بد دهان، خستگی، درد دندان و سرفه نیز رنج ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha